תהליך אפיון אתרים הוא תהליך חיוני לכל אתר אינטרנט, גדול או קטן, פשוט או מורכב. זוהי מלאכת היסוד הנדרשת על מנת להביא אתר לאוויר העולם, והיא צריכה להתבצע בצורה נכונה על מנת שהאתר ישיג את מטרתו.

בין אם אתם רק רוצים לעצב את האתר שלכם, או שאתם מעצבי אתרים מקצועיים בעצמכם, עליכם להכיר את השלבים השונים של תהליך אפיון אתרים כדי שתוכלו לבנות אתרים מצליחים.

מה הוא אפיון אתרים? 

המונח "אפיון אתרים" מתייחס לתהליך של תכנון, הערכת צרכים ויצירת מסגרת ברורה ברורה כחלק מהקמת אתר חדש. על פניו זה נראה רעיון פשוט. אבל למציאות, כרגיל, יש אופי משלה, ואפיון אתרים הוא קונספט דינמי שיכול להשתנות לאורך זמן, בהשפעת התפיסה שלנו לגבי האינטרנט בכלל, וכל אתר לחוד.

מטרת אפיון אתרים היא כבר לא רק לגרום לאתר להיראות אטרקטיבי. ההגדרה חורגת מהאסתטיקה וכוללת התייחסות מלאה של הפונקציונליות, הביצועים והיכולות של אינספור מרכיבים של העולם הדיגיטל.

נכון להיום – שנת 2022 – אפיון אתרים משלב ממשק משתמש, תכנון חווית משתמש, התייחסות לממשק מובייל, ועוד.

מדוע נרצה לבצע אפיון אתרים?

המטרה הסופית של אפיון אתר היא להפוך אותו לכל כך מרשים ומסביר פנים, שכל מי שינחת בו, בלי קשר למכשיר ממנו הוא גולש, יתפעל מהיצירתיות שלו, וירצה לחזור, לשוטט, לקנות ואף להמליץ. 

כיום ברור שרוב מוחלט של מבקרים באתרים נוטשים אתר במהירות עקב אפיון לא מושך.

יתרה מכך,  75% מהאמינות של אתר אינטרנט נקבעת על סמך האפיון הכולל שלו. 

גם מנקודת המבט של SEO, אפיון האתר חשוב ביותר. אתר המעוצב בצורה גרועה יקבל שיעור נטישה גבוה יותר, וזה יאותת לגוגל שלא כדאי להציג את האתר בתוצאות החיפוש. 

איך מתבצע התהליך? 

תהליך אפיון אתר מתבצע במספר שלבים.

מפגש גילוי – השלב הראשון בתהליך אפיון אתרים. מתקיים בדרך כלל בצורה של מפגש בין הלקוח למעצב האתר. מטרת פגישה זו היא להכיר את העסק של הלקוח, את מטרותיו, ולהתחיל להבין את קהל היעד שלו.

בשלב זה אפשר להגיע עם הלקוח להגדרת "מוצר בר-קיימא מינימלי" (MVP – Minimal Viable Product), מה שיאפשר להתמקד בתכונות הליבה של האתר לשם השגת היעדים תוך שמירה על עלויות סבירות.

יצירת מפת אתר – בעקבות מפגש זה עושים מחקר המשמש ליצירת מפת אתר. זו מפה של כל הדפים והתכנים שיהיו באתר (במחשב, בטאבלט ובסמארטפון). מפת האתר תעזור לקבוע את ההיררכיה של הדפים האתר, ואת היחסים ביניהם, וגם תאפשר ללקוח לראות כיצד כל התוכן יהיה מקושר.

להלן כמה טיפים ליצירת מפת אתר:

  • התחילו עם דף הבית והוסיפו תחילה את הדפים החשובים ביותר. תמיד ניתן להוסיף עוד דפים מאוחר יותר.
  • נסו לצמצם את מספר רמות העומק למינימום. משתמשים צריכים להיות מסוגלים למצוא את המידע שהם מחפשים תוך 3 קליקים לכל היותר.
  • תנו שמות "תיאוריים" לדפים. זה יעזור למשתמשים וגם למנועי החיפוש להבין על מה מדובר בכל עמוד.
  • קבצו דפים דומים יחד. זה יעזור למשתמשים למצוא את המידע ביתר קלות.

wireframe – לאחר בניית מפת האתר, יש ליצור wireframe לכל עמוד. זו מעין סקיצה ראשונית של נִרְאוּת האתר, שמטרתה להציג את מבנה האתר.

להלן כמה טיפים ליצירת wireframes:

  • נסו להקפיד על פשטות. 
  • התמקדו בפונקציונליות. המטרה של wireframe היא קודם כל למפות את הפונקציונליות של העמוד, לא ליצור אפיון מושך.
  • חשבו על המשתמש. בעת יצירת ה – wireframe, חשבו כיצד המשתמשים יוכל לתקשר עם הדף, ולאיזה מידע ינסו לגשת.
  • מערך פריסת התוכן. חשבו כיצד רוצים לסדר את האלמנטים השונים בדף.
  • הוסיפו הערות. הערות ב – wireframe נועדו להסביר את האלמנטים השונים בדף וכיצד הם מתקשרים זה עם זה.

 

תוֹכֶן – תוכן כשלעצמו אינו חלק חשוב של מלאכת אפיון אתרים. יחד עם זאת, התוכן הוא מרכיב חשוב ביותר באתר – אם לא הכי חשוב. אחרי הכל, אם התוכן לא ברמה, מי יגיע לאתר?

רכיבים חשובים של התוכן צריכים לכלול:

  • כותרת כתובה היטב ועשירה במילות מפתח
  • גוף טקסט מרתק ואינפורמטיבי
  • שימוש הולם בכותרות ובכותרות משנה
  • ויזואליות, כגון תמונות, אינפוגרפיקה וסרטונים

זכרו! תמונה שווה אלף מילים. השתמשו בתמונות, אינפוגרפיקה וסרטונים כדי לפצל את הטקסט ולהוסיף עניין ויזואלי.

אפיון UI/UX – חווית משתמש (UX) ואפיון ממשק משתמש (UI) הם שני מונחים המשמשים לעתים קרובות לסירוגין, אך הם למעשה מתייחסים לשני היבטים שונים של תהליך אפיון אתרים.

אפיון UI מתמקד במראה ובתחושה של האתר, בעוד שאפיון חווית משתמש מתמקד בכמה קל למשתמשים לנווט באתר.

גם ממשק המשתמש וגם חווית משתמש חשובים בתהליך אפיון אתרים, אבל הם דורשים מיומנויות שונות. עיצוב UX דורש הבנה טובה של האופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם אתרי אינטרנט, בעוד שעיצוב UI דורש ידע כיצד ליצור אפיונים נעימים חזותית.

  • אפיון ממשק משתמש – השלב הראשון בתהליך אפיון UI הוא יצירת דגם (מוקאפ) של האתר. זה נעשה בדרך כלל בתוכנה כמו Photoshop או Figma. הדגם הוא בעצם שרטוט עבור האתר, והוא יראה כיצד כל האלמנטים בעמוד יהיו פרוסים.

לאחר השלמת הדגם, השלב הבא הוא יצירת מסמך סגנונות, אשר יפרט את הצבעים, הגופנים ושאר מרכיבי האפיון שישמשו באתר. 

  • אפיון חווית משתמש – כאן מדובר על תרשים זרימה המתאר את אופן האינטראקציה של המשתמש עם האתר. המטרה של אפיון זה היא לוודא שהמשתמש יוכל למצוא בקלות את מה שהוא מחפש, ושתהיה לו חוויה חיובית בזמן השיטוט באתר.

אפיון אתר רספונסיבי – נכון לאוגוסט 2022, מתוך הכמות הבלתי נתפסת של סמארטפונים בעולם – מעל 6.5 מיליארד מכשירים! – יותר ממחציתם גולשים באמצעותם באינטרנט (52.79% נכון למאי 2022). המשמעות היא שכל אתר חייב להיות  נגיש לגלישה דרך הטלפון, מה שמוסיף נדבך למלאכת האפיון, והוא הנדבך הרספונסיבי.

מטרת האפיון הרספונסיבי היא לוודא שהאתר מתוכנן להיות נגיש וברור לכל סוגי המסכים. 

זה חיוני גם מכיוון שגוגל נותנת עדיפות בדירוג התוצאות שלה לאתרים שמתאימים לניידים. אתר שלא מתוכנן להיות רספונסיבי עלול להפסיד מבקרים ולקוחות פוטנציאליים.

בדיקה – לפני שהאתר עולה לאוויר, חשוב לבדוק הכל כדי לוודא שאין בעיות. זה כולל בדיקת כל הפונקציונליות באתר, כמו גם בדיקת שגיאות כתיב או דקדוק כלשהן.

כמה זמן לוקח איפיון אתר? 

אתר אינטרנט טוב דורש תכנון ומחקר מקיפים. החל באיסוף מידע על הלקוח והבנת מטרת האתר, בניית Wireframes וכתיבת תוכן – שצריך להתעדכן על בסיס קבוע.

כל פרויקט פיתוח אתרים שונה. במקרים מסוימים, אם הדרישות יחסית פשוטות, תהליך התכנון והפיתוח עשוי להימשך מספר שבועות. לא מומלץ להתחייב לזמן קצר מדי כדי לא ליצור לחץ. עם זאת, אם מדובר בפרויקט מסובך שדורש משוב נרחב מהלקוח – "תלך תבוא" – הוא עשוי להימשך הרבה יותר זמן.

כל אחד מהשלבים המפורטים למעלה לוקח זמן, וקיים גם האלמנט של משוב ואישור הלקוח על מנת להמשיך לשלב הבא. 

לכן אין תשובה חד משמעית. מצד שני,  בעלי ניסיון יכולים להעריך די מהר את הזמן שיידרש לפרויקט.

מה הוא תוצר העבודה של אפיון אתר? 

התוצר הסופי של אפיון אתר הוא מסמך אפיון אתר. הוא מכיל את התוצאה של כל התהליך שהוצג לעיל, כולל כמובן את האינפוט של הלקוח במשך התהליך. המסמך הזה הוא הבסיס לעבודה של בניית האתר.

איך עובדים על פי מסמך אפיון האתר?

מסמך אפיון אתרים מקל מאוד על בוני אתרים מקצועיים משום שהוא בעצם מציג בסיס מוסכם שלפיו אפשר לרוץ קדימה, בלי לעצור יותר מדי לשם בירורים. ככל שמסמך אפיון אתר יותר מפורט, כך העבודה תזרום יותר בהמשך.