פרסום בגוגל – איך כמה ולמה?

אם אתם מחפשים אסטרטגיות שיווק לעסק שלכם, כנראה שכבר הספקתם לשקול את האפשרות של פרסום בגוגל. מנוע החיפוש הגדול בעולם הפך לאחת מדרכי הפרסום החזקות והמשמעותיות ביותר בעולם השיווק, וניתןפרסום בגוגל להשתמש בו לכל עסק.

היתרונות של גוגל כוללים, בין היתר, הצגת מודעות ממונות בצורה ממוקדת לצרכנים שמחפשים את אותם מוצרים, כאשר בנוסף ניתן לערוך סיווגים כמו מיקום גיאוגרפי וגיל, ולהתאים את קהל היעד באופן ממוקד עוד יותר. באופן טבעי, היתרונות הללו מייחדים את גוגל וגורמים ליותר ויותר בעלי עסקים להשקיע בו את מירב משאביהם מבחינת פרסום ושיווק העסק.

חשוב לציין כי בצורה הזו המפרסמים לא צריכים להשקיע סכומי כסף גבוהים בפרסום, ובמהלך תהליך השיווק הדיגיטלי הם יכולים להבין מה נכון ויעיל עבורם. גוגל מבינים זאת ודוחפים את המפרסמים לכיוון זה, ואף מציעים להם קופון פרסום בשווי 300 ש”ח, ברגע שמפרסם משקיע את ה-100 ש”ח הראשונים. אז איך זה באמת עובד, מה התהליך כולל ומה חשוב לעשות כדי לנהל קמפיין מוצלח? במאמר הבא נפרט על כל השלבים.

 

איך לעשות פרסום נכון בגוגל

ישנם פרמטרים ומשתנים רבים שחשוב לקחת בחשבון לפי שמתחילים בקמפיין פרסום בגוגל. בדרך כלל התחרות תהיה גבוהה, העסקים יהיו רבים ולכן חשוב לתכנן את האסטרטגיה כמו שצריך. מה שגוגל לוקח בחשבון, הוא את הצעות המחיר של המפרסמים, הרלוונטיות בפועל של האתר ואיכות נוסח המודעה של המפרסם.

בגלל התחרות הגבוהה, נוצרת סוג של תחרות פומבית על ביטויי החיפוש הרלוונטיים למוצר ולמפרסם, כאשר רבים מהמפרסמים יבחרו באותם ביטויים בדיוק שהם ישערו שהצרכנים יחפשו. במידה ומפרסם מסוים העוסק במכירת שולחנות בתל אביב יחל בקמפיין פרסום בגוגל, סביר להניח שבין הביטויים הראשונים עליהם הוא ייתן הצעות מחיר יהיו “חנות רהיטים במרכז” או שולחנות למכירה”.

בעקבות ריבוי חנויות הרהיטים בתל אביב ובמרכז, קיימת תלות בין הצעות המחיר של המפרסם ושל מתחריו על אותם ביטויים, ולפי פרמטרים אלו גוגל יקבע מי “יקבל” את המקומות הראשונים במנוע החיפוש. כאמור, גובה הצעת המחיר הוא פרמטר אחד בלבד, וגם אם הצעת המחיר תהיה הגבוהה ביותר היא לא תבטיח מיקום גבוה.

 

גוגל פועלת לפי שלושה משתנים מרכזיים על פיהם היא מחליטה מי יהיו העסקים שיופיעו בראש העמוד:

פרסום בגוגל

1. הראשון הוא הצעת המחיר של המפרסם.
הצעה זו תהיה המחיר המקסימלי שאותו מפרסם מוכן לשלם עבור כל לחיצה על המודעה שלו, ובהתאם לכך מתבצעת ה”תחרות” בין המפרסמים השונים שפועלים באותו תחום. מפרסמים אלו יעבדו עם אותם ביטויים דומים, ולכן תתבצע סוג של תחרות או מכרז ביניהם.

 

פרסום בגוגל

2. המשתנה השני הוא איכות “המוצר” או במקרה שלנו, איכות “המודעה”.
זה הדבר הראשון שהצרכן רואה בעין ויש לכך משקל רב ומשמעותי. כל מודעה חייבת להיות רלוונטית ומדויקת עבור החיפוש לכן חשוב להכיל את הביטוי עצמו במודעה, ולנסח אותה בצורה הנכונה ביותר עבור המשתמש.

 

פרסום בגוגל

3. המשתנה השלישי של גוגל הוא עמוד הנחיתה של אותה מודעה.
חשוב לציין כי לא מדובר בהכרח בעמוד הבית של האתר, אלא בעמוד הרלוונטי ביותר למוצר או לאותה מודעה בדיוק. במידה וצרכן מסוים חיפש כסא נוח למכירה, עדיף שעמוד הנחיתה יהיה העמוד שמציג את קטלוג הכסאות, ולא עמוד הבית בו מתואר בית העסק.

 

גוגל אדוורדס – המודעות הבולטות ביותר

להבדיל מקידום אורגני, דרך קידום ממומן ניתן לקבל את התוצאות הגבוהות ביותר בעמוד, ולשם כך פיתחה גוגל את המערכת המקוונת -גוגל אדוורדס. לא נרחיב על דרכי השימוש והייעול שניתן לבצע במערכת זו (ויש הרבה), אך נציין כי ארבע המודעות העליונות בעמוד החיפוש וארבע המודעות התחתונות, יהיו בהכרח של עסקים שמפרסמים דרך קידום ממומן. אותן מודעות יהיו כמעט זהות לאלו של הקידום האורגני, מלבד סימן ירוק עם המילה “מודעה“.

 

ממומן vs אורגני

 

מדוע פרסום בגוגל עדיף על דרכי הפרסום ה”קלאסיות”?

1. תשלום על תוצאות:

אחד היתרונות המשמעותיים של גוגל הוא ה- pay per click – תשלום עבור לחיצה. אם בעבר מפרסמים היו חייבים לשלם על פרסומת ברדיו, בטלוויזיה או מודעה בעיתון ללא שום הבטחה כי יקבלו עבורה תוצאות, הרי שמערכת גוגל אדוורדס שינתה את כללי המשחק באופן מהותי.

כל מפרסם בגוגל ישלם רק אם הצרכן אכן ביצע פעולה כלשהי שקשורה לאתר שלו – אם חיפש את הביטוי הרלוונטי ואכן לחץ על המודעה ונכנס לאתר, או ביצע פעולה אחרת שהביאה אותו לעמוד הנחיתה. כל מפרסם ובעל עסק יכול להחליט כמה הוא מוכן לשלם עבור כל לחיצה או כניסה, ולהגדיר לכך את התקציב שמתאים לו.

2. התאמה ומיקוד לצרכן בתזמון מדויק:

גוגל יודעת איך “לקרוא” את משתמשיה ולהתאים עבורם את מה שהם רוצים וצריכים, בהתאם להיסטוריה שלהם, למיקומם הפיזי וכמובן לחיפושים עצמם. במידה וצרכן מחפש מוצר במיקום ספציפי, גוגל יודע אילו מודעות יהיו רלוונטיות עבורו וכיצד לסווג אותן מבחינה גאוגרפית.

לדוגמא, אם אותו בעל חנות רהיטים בתל אביב החליט לפתוח בקמפיין ממומן בגוגל, הוא יוכל לייעד את המודעות שלו במיוחד לתושבי תל אביב והסביבה. זהו ייעול ומיקוד אידאלי עבור המפרסמים ובעלי העסקים, שיכולים לייעד במדויק את המודעות שלהם לצרכנים הרלוונטיים, בעוד כל פרסום אחר, גם באינטרנט, לא פועל על פי סיווג כל כך מדויק.

בחירת מיקום לפרסום המודעה

בחירת מיקום לפרסום המודעה

3. שינויים ותיקונים בלייב:

יתרון נוסף שיש למערכת גוגל אדוורס הוא כמות המידע שיש לה בנוגע לצרכנים שבחנו את המודעות של המפרסם או חיפשו את הביטויים הרלוונטיים. המערכת מאפשרת למפרסם מעקב אחר כמות הלחיצות שנעשו על המודעה עצמה, כמות המשתמשים שראו אותה וכמובן גם אחר הפעולות של כל המשתמשים באתר עצמו – אם הם השאירו טפסי פרטים, שלחו הודעה, התקשרו או עשו שימוש בכלים אחרים.

להבדיל מצורות פרסום אחרות, ניתן לבצע מעקב ארוך אחר דפוסי ההתנהגות והשימוש של הצרכנים, לראות מה יעיל עבור העסק, מה מיותר וניתן לוותר עליו באתר, מה בעייתי בחוויית הגלישה של המשתמש ובכלל, מה הכרחי לשנות באתר העסק שלכם.

להבדיל מפרסומות טלוויזיה או רדיו שהן יותר “רנדומליות” ואי אפשר לדעת איזה לקוח הגיע לבית העסק דרכן, הרי שמודעה כלשהי ברשת תספק לכם תוצאות מדודות ותחזית לגבי ההמשך. במידה והתוצאות לא יהיו חיוביות עבורכם, תוכלו להפסיק מידית את הקמפיין ולהתחיל באסטרטגיה חדשה.

 

פרסום בגוגל - התאמה למכשירים ניידים

חשוב לבצע התאמה של הדף למכשירים ניידים

להתאים את עצמך לכל סוגי המשתמשים – גם נייחים וגם ניידים

להבדיל מבעשור הקודם אז השימוש במכשירים הניידים היה נמוך בהרבה, הרי שהיום כמעט ולכל המשתמשים הדיגיטליים יש סמארטפון שממנו הם מבצעים לא פחות פעולות, אם לא יותר, מהמחשב עצמו.

בהתאם לכך, חשוב ואף הכרחי להתאים את אתר העסק שלכם לכל סוגי המכשירים. עם זאת, אין צורך להיבהל ויש לזכור כי הפרסום במחשבים ובמובייל הוא מאוד דומה, אך כן יש מספר הבדלים:

1. ראשית, באופן טבעי מסך המובייל הוא קטן בהרבה ויש להכניס למקום זה את המסר המרכזי.

2. בנוסף חשוב לנסח בצורה אחרת את המודעה העיקרית וקריאת ההנעה לפעולה, מכיוון שמשתמשי המובייל יהיו בתנועה ומומלץ לפנות אליהם בצורה נכונה יותר, שאכן תדחוף אותם לבצע את הרכישה כבר עכשיו.

פרסום בגוגל - גרסאת המחשב

גרסאת המחשב של האתר שלנו

למרות הדמיון, אם עוד לא התנסיתם ואתם לא בטוחים מה מומלץ עבור האתר שלכם, עדיף להקים שני קמפיינים שונים בגוגל – אחד למחשב ואחד למובייל, כך תוכלו לנתח במדויק את הבעיות ולהבין מה חשוב יותר לשנות ובאיזה מקום באתר.

יש לציין כי גם העלויות לא זהות, והתנסות עם הצעות המחיר השונות תסייע להגיע לתוצאות אופטימליות והבנה מה נכון עבורכם.

 

מה היא מודעה אפקטיבית ונכונה למנוע החיפוש של גוגל במחשב?

זהו כאמור אחד מהמשתנים החשובים עבור עסק המפרסם את עצמו בגוגל, וצריך לדעת כיצד לעשות זאת בצורה נכונה.

ראשית, זכרו להוסיף קריאה לפעולה במודעות מן הסוג הזה. בסופו של דבר אתם רוצים שאנשים יבצעו פעולה כלשהי, ולכן צריך לדעת איך לפתות אותם עם מילים מכוונות מטרה. בנוסף, חשוב מאוד לשזור את הביטוי שבחרתם בתוך המודעה עצמה.

גוגל יבין כי המודעה אכן קשורה לביטוי במידה והוא ייכלל בה, ולכן שזירת הביטוי בתוך המודעה תעזור לכם לגבור על המתחרים בנוגע לביטוי הספציפי.

כמו כן, חשוב להיות ברורים לגבי השירותים שלכם ומה שאתם רוצים להציע – מיקוד במודעה יעזור גם לגוגל וגם לצרכן עצמו להבין במה העסק מתמקד ומה אתם רוצים למכור. כאשר אתם מנסחים מודעה לגבי מוצר ספציפי,

התמקדו בו ולא בכלל השירותים של האתר. כמו כן, כדאי לייחד את העסק שלכם בעזרת מספר סממנים –

האם אתם מהירים יותר מאחרים? האם יש לכם מבצעים משתלמים יותר? איזו הטבה תוכלו לתת? הפרטים הקטנים הם שיגרמו לכם להתעלות על פני המתחרים.

טיפ נוסף ומומלץ הוא הקפדה על תוספות מודעות של גוגל – תוספות אלו מספקות את טלפון בית העסק, הכתובת, הדירוג ופרטים נוספים, שיציגו את העסק שלכם בצורה אמינה ורצינית יותר.

זו לדוגמא מודעה טובה שיש בה את כל הפרטים והמשתנים שדיברנו עליהם. הביטויים הרלוונטים כלולים בה, מציינת היכן השירות ומנוסחת בצורה שנותנת ערך מוסף למשתמשים.מודעת גוגל חזקה

מנגד, המודעה המופיעה מטה לא עושה שימוש בתוספות המודעות, היא דלה בתוכן, אין בה ערך מוסף ולא ברור באילו איזורים גיאוגרפים הטכנאי זמין.

מודעת גוגל חלשה יחסית

גוגל אמנם מגבילה את כמות התווים בהם ניתן לעשות שימוש במודעה, אך ברוב המקרים כדאי לנצל את הכמות המקסימלית על מנת להכניס כמה שיותר מידע וכמה שיותר נראות במנוע החיפוש.

מה היא מודעה אפקטיבית ונכונה למנוע החיפוש של גוגל במכשירי המובייל?

מודעת פרסום בגוגל למוביילההמלצות לגבי המודעה למחשב תהיה רלוונטית גם לגבי המודעה למובייל, אך כדאי לקחת בחשבון מספר גורמים נוספים.

ראשית, בגלל שיש פחות מקום במסך, צריך לוודא כי ההודעה מנוסחת בצורה ממוקדת יותר. כמו כן, המשתמשים במובייל יבחנו אותה לזמן קצר יותר, כך שצריך להעביר את המסר המרכזי כמו שצריך.

גם את עמוד הנחיתה צריך להתאים למובייל באופן רספונסיבי, כדי שלא ייווצרו תמונות חתוכות או בעיות נראות אחרות.

טיפ נוסף הוא שימוש בתוסף click to call – תוסף זה מאפשר למשתמשים להתקשר באופן ישיר דרך המודעה, מה שמגדיל בצורה משמעותית את כמות המשתמשים שאכן מתקשרים.

המודעה אשר הופיעה ראשונה בחיפוש: “חנות פרחים בתל אביב” היא דוגמא למודעה יעילה למובייל, עם תוספות מודעות ומסר מרכזי ממוקד. עם זאת, אין במודעה שימוש ב-click to call וזה פוגם באיכותה.

 

אז כמה זה בדיוק עולה לי?

העלות לקליק משתנה בהתאם לכל תחום, לתחרות ולביקוש של המפרסמים בגוגל. אם אנחנו מתייחסים לקמפיין בו העלות נקבעת על פי לחיצה על המודעה, אותה עלות תשתנה באופן קיצוני בהתאם לתחרות על הביטוי.

במידה ואתם עוסקים בתחום בתולי יותר שאין לו מפרסמים רבים מדי, העלות תהיה נמוכה יותר והקמפיין עשוי להיות עוד יותר יעיל עבורכם.

זכרו כי יש כלי תכנון מילות מפתח בגוגל איתם ניתן לעבוד עוד לפני הקמפיין עצמו, ובעזרתם לבדוק מה ממוצע הצעות המחיר לביטוי מסוים כדי שהמודעה שלכם תוצג. כך, במקום להתמקד בעלות הפרסום נטו, תוכלו להתמקד בפוטנציאל הרווח הגלום בפרסום ובגובה הצמיחה האפשרית של העסק שלכם.

 

האם ניתן להריץ מספר מודעות במקביל?

לאחר שתקפצו למים ותרגישו שאתם מנוסים מספיק עם גוגל וגוגל אדוורדס, סביר להניח שתוכלו ותרצו להריץ מספר קמפיינים במקביל. כל קמפיין כולל קבוצת מודעות בעלות אותו תקציב, הגדרות מיקום והגדרות מכשיר. אם לאותו עסק יש שני סניפים, יהיה נכון להפריד את הקמפיינים ולייעד כל אחד מהם לכל סניף. בהתאם לכך ניתן למקד את הביטויים לפי המיקום של כל סניף.

בנוסף יש לזכור כי כל קבוצת מודעות מורכבת מרשימת ביטויים בעלי מכנה משותף – לכן הקפידו לכלול בכל רשימה את הביטויים הרלוונטיים ללא כפילות! אתם לא רוצים שאותם ביטויים יופיעו בשתי קבוצות מודעות ותיווצר תחרות פנימית.

 

המפתח להצלחה בגוגל

על מנת להבין מה באמת עובד הכי טוב עבור העסק שלכם, עליכם לנסות כמה שיותר. במהלך כל קמפיין הקפידו להריץ לפחות שתי מודעות במקביל עם שינוי קטן, וכך תוכלו לבודד את הסיבה להצלחה ולהבין מה תהיה המודעה האידיאלית עבור הביטוי. נוסף על כך, חשוב להשתמש בכלים שגוגל מספק לכם – לשונית search term report לדוגמא תאפשר לכם לדעת בדיוק אילו חיפושים העלו את המודעה שלכם עבור הגולשים, ולאחר מכן לסנן את הביטויים שלא רלוונטיים ולהוסיף אותם לרשימת הביטויים השליליים. מחקר והבנה מה סט הביטויים האידאלי עבור העסק שלכם הן פעולות הכרחיות לחשיפת המודעה לצרכנים הרלוונטיים, וכמובן לרווחיות ולהצלחה.

לסיכום, להבדיל משיטות פרסום ושיווק אחרות, פרסום גוגל מאפשר לכם למקד מודעות ספציפיות, ללקוחות ספציפיים באיזורים ספיציפיים. חשוב לבצע מחקר מקדים ומעמיק שיבהיר לכם מה כרוך בתחילת קמפיין בגוגל אדוורדס, והאם זו אכן הדרך האידיאלית עבורכם שתוביל אתכם להצלחה.

לאחר ההחלטה והיציאה לדרך, אל תשכחו לבצע בדיקות וניסויים בתדירות גבוהה, שימו לב כי המודעות שלכם פועלות בצורה אופטימלית, ובצעו מעקב וסינון אחר רשימת הביטויים שלכם, על מנת לשמר את החזקים והיעילים.

googlepartner

עומר מנשה
עומר מנשה הוא מומחה לשיווק דיגיטלי, כותב, מרצה, ויועץ לתחומי האונליין. עומר אחראי על פיתוח אסטרטגיות דיגיטל ועל יישומן בגופים המובילים במשק הישראלי כמו בזק, נס טכנולוגיות, מכבי, דיסקונט, אלקטרה ועוד. בשנת 2013 הקים עומר את אימוג’ו שיווק דיגיטלי שמציעה שירותי שיווק אונליין למגוון רחב של יזמים, עסקים וחברות.