איך הופכים פתיון-קליקים (Click Bait) למנוע צמיחה בלי לעצבן את הגולש

"לא תצליחו לנחש בחיים מה חברת קידום אורגני מובילה החליטה לעשות…"

פתיונות-קליקים (Click Baits) נמצאים בכל מקום והגיע הזמן להשתמש בהם לטובתנו. אתם יודעים מה אומרים, אם אי אפשר לנצח אותם… מטרת המאמר הבא היא להבין מה הם ואיך הם יכולים לעזור למאמצי הקידום האורגני שלכם!

בקידום אורגני (SEO או Search Engine Optimization באנגלית) אחד הדברים החשובים ביותר שכותבי תוכן צריכים לשים לב אליו הוא כותרות המאמרים שלהם. בפוסט הזה אנחנו הולכים לדבר על סוג של כותרות שנכנס בסערה לחיינו לאחרונה – לטובה או לרעה.

אנחנו בטוחים שנתקלתם בסוגי הקישורים או הפוסטים האלה באתר החדשות או ברשת החברתית האהובה עליכם, וכנראה גם לחצתם על הקישור פעם או פעמיים מתוך סקרנות. "עשרת הדברים שלא תאמינו שאפשר לעשות בפחות מ-100 שקלים" או "הבחור הזה הפתיע את חברה שלו עם הצעת נישואים מהסרטים". הקישורים האלה נקראים פתיונות-קליקים (Click Baits) וכל מטרתם הוא לגרום לגולשים תחושת סקרנות שלא מאפשרת להם אלא ללחוץ על הקישור ולהגיע לעמוד של המפרסם.Click Bait

Click Baits הם בדרך כלל פוסטים או קישורים שמציגים לפני הכניסה תמונה לא ברורה, או תמונה לחלוטין לא קשורה שהולכים יחד עם כותרת שברוב המקרים מטעה וכל מטרתה היא לעורר עניין או רגש כלשהו אצל הגולש.

מה שהופך את האסטרטגיה הזו לכל כך מוצלחת היא שלמרות העובדה שרוב האנשים כבר יודעים במה מדובר, אנחנו לפעמים פשוט לא יכולים לעצור את עצמנו. למעשה, כבר בשנות השישים הוכח מחקרית שמניעה של מידע שאדם תופס כמעניין אפילו במידה מעטה, תגרום לו לבצע פעולות לא רציונליות אפילו אם ברור לו לחלוטין שברוב הסיכויים, המידע עלול לאכזב ו/או לא לספק אותו כלל. זה כמובן מסביר מדוע גולשים לוחצים לרוב על פתיון-קליקים למרות שהם יודעים שמדובר ב… פתיון-קליקים.

המחקר קובע שהסיבה שכותרות מסוג Click Baits מטעות או מסתוריות, אנשים ירגישו שמונעים מהם מידע שהם חושב שהם צריכים. במקרה כזה, לגולש יש מספר אפשרויות: או שהם יחקרו את הנושא בעצמם, או שהם ישכחו ממנו לחלוטין או שהם ייכנעו וילחצו על פתיון-הקליקים. זו בדיוק הסיבה שפתיונות-קליקים עובדים בצורה כל כך מוצלחת.

Click Baits וקידום אתרים

בעולם אידאלי, פתיונות קליקים יפתרו כל בעיה שמומחה קידום אתרים עלול להיתקל בה. השיטה יכולה לשפר את מיקום האתר על ידי הגדלת כמות הצפיות בצורה משמעותית. למרות זאת, במציאות הפרקטיקה עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת עבור אתר מבחינת קידום אורגני.

בזמן שפתיונות קליקים יכולים להביא לאתר קליקים וצפיות נוספות מדי פעם, היחסרון הגדול הוא שהמפרסם מחליף את ההזדמנות לכלול את הביטוי שהוא מעוניין לקדם בכותרת המאמר בתמורה לכמה מילים שעלולות לעורר את סקרנותו של הגולש, אבל למעשה יכולות באותה מידה גם לגרום לתוצאה בלתי רצויה.

האם זה אומר ש Click Baits זה רק עבור ה SEO של האתר שלך? כן ולא. אנחנו יכולים למעשה ללמוד לא מעט מהשיטה ואנחנו יכולים להשתמש בלקחים הללו כדי לשפר את המיקומים של האתר שלנו באמצעות יצירת תוכן שמצד אחד מסקרן את הגולש אך מצד שני לא פוגע באלמנטים אחרים שנדרשים בפרויקט קידום אתרים איכותי.

סיבה נוספת שכדאי להיזהר מפרקטיקה מוגזמת של פתיונות-קליקים היא שאתרים מובילים כמו פייסבוק לאט לאט יעלימו אותם מהפיד. מה שבעיקר מעניין, הוא איך פייסבוק מחליטים מה הוא "פתיון קליק". הם פיתחו אלגוריתם שמודד כמה זמן לוקח לאדם בין הרגע שהוא לחץ על הקישור, קרא את התוכן ואז חזר לפייסבוק או שיתף את הפוסט על הקיר שלו.

מה שעוד שווה להזכיר לעניין זה הוא שסקר שערכה פייסבוק כבר ב-2014 הראה ש-80% מהאנשים רצו לראות כותרות שיגרמו להם באמת להבין על מה המאמר, כך שיוכלו לקבל החלטה עצמאית אם להיכנס ולקרוא אותו לעומק או לא, במקום כותרות Click Baits שינצלו את הסקרנות שלהם לרעה. למרות שהמידע הזה בן שנתיים כבר, אין סיבה לחשוב שזה לא המצב גם היום. גולשים עדיין רוצים שהכותרות של המאמרים תהיינה ישירות, אינפורמטיביות ושיעזרו להם להחליט אם הם מעוניינים לקרוא את שאר הכתבה או לא.

מה אפשר ללמוד מפתיונות קליקים

אז סיכמנו שהאתרים המובילים מתחילים לאט לאט להלחם ולהעלים את האתרים שמשתמשים בפרקטיקה של קליק בייטס. מה שנשאר לעשות הוא לאמץ את החלקים הטובים, ולסנן את הרעים. הנה מספר דוגמאות:

  •  "לא תאמינו…"– המון פתיונות קליקים מתחילים עם צמד המילים הללו. זו דרך יעילה לתפוס את תשומת הלב של אנשים ולעורר את הסקרנות שלהם אבל באותו זמן מדובר בחרב פיפיות כי גם רמת הציפיות שלהם מהתוכן עולה. מה שניתן ללמוד מכך היא שהיות ואנשים הם סקרנים מטבעם, כותרת צריכה להיות גם אינפורמטיבית, אבל באותו זמן גם מעניינת.

מה כן לעשות? "איך ניתחנו ושיפרנו את זמן השהייה באתר שלנו ב-30% ב-10 דקות שפתיון קליקיםל עבודה". זו כותרת אפקטיבית כי היא גורמת מספיק סקרנות במבט ראשון אבל התוכן שמאחוריה באמת יכול להיות רלוונטי ויעיל לגולש.

  1. "עשרת הדברים ש… אבל חכו שתראו את מס' 8!" – עוד שיטה קלאסית לפתיון קליק. זה יעיל כי זה משלב את האפקט של הסעיף הקודם, אבל הפעם מציע מגוון אפשרויות בצורת רשימה. ככל שיש יותר אפשרויות, ככה יש יותר סיכוי שהגולש יוכל להתחבר ולהסכים עם אחד או יותר מהסעיפים. למעשה, הסוג הזה עובד על מספרים, ועושה את זה בהצלחה. מה כן לעשות? "מה אסור לעשות בקידום אתרים – הדברים שיגרמו לגוגל לשנוא אותך". זו אלטרנטיבה טובה כי היא מספרת לאנשים מה הנושא של המאמר, וגם רומזת בעדינות שיש רשימה של דברים שתגרום לתוצאה מאוד שלילית שהגולש ירצה להימנע ממנה.
  2. "הנה דרך קלה לביצוע (יעד או משימה מורכבים)… וזה לא מה שאתם חושבים!" – הנה עוד כותרת מניפולטיבית שמשלבת את החלקים הכי טובים של שני הסעיפים הקודמים כי היא מבטיחה מידע שאינו זמין בצורה קלה, אך הוא למעשה דיי פשוט. ברוב הפעמים, זה בדיוק מה שאנשים מצפים. במיוחד כשמדובר במאמר שנמצא בתחום ההתמחות או בתחום העניין שלהם.מה כן לעשות? "מדריך למתחילים בנושא טיפול בקישורים שבורים". זו אלטרנטיבה טובה כי זה מאפשר לגולשים לדעת שמדובר במאמר מסוג מדריך בזמן שהיא מסבירה בדיוק מה נושא התוכן. זה גם מיישר קו עם ציפיות הגולשים ומאפשר להם לדעת בדיוק אם המאמר שווה את הזמן שלהם.

פתיונות קליקים הגונים

פתיונות הגונים? נשמע אירוני? אז לא, לפחות לא בעולם קידום האתרים. ב-SEO, יש המון טכניקות שמומחים בתחום פיתחו ושיפרו באמצעות המון ניסוי וטעיה, וזו אחת שהמומחים שלנו פיתחו. פתיונות קליקים הגונים הם כאלה שבאמת נותנים את הערך שהם מבטיחים לגולש.

רוצים דוגמה טובה? אתם צריכים רק לגלול לראש העמוד הזה. הכותרת של המאמר היא פתיון הוגן! הוא קליט, ונותן בדיוק את הערך שהוא מבטיח. ואם אתם כאן, אז הוא גם תפס את תשומת הלב והעניין שלכם, לא?

זה בסדר גמור להשתמש ב Click Bait הגון כי הוא בדיוק הפוך מ Click Bait רגיל, הוא ממש נותן את הערך שהוא מבטיח לגולש.

טיפ של אלופים לסיום: יצירת תוכן מעניין ורלוונטי הוא המפתח לשימוש בפתיונות קליקים הגונים. התסריט האופטימלי הוא שהכותרת ואחריה התוכן יוריד את אחוז הנטישה באתר, ויעלה את כמות הזמן שהגולש נשאר באתר. ברגע שתשיגו את המטרה הזו, גוגל יסמן את האתר שלכם כמקור סמכותי. בתסריט הזה כולם מנצחים – במיוחד אתם!

עומר מנשה
עומר מנשה הוא מומחה לשיווק דיגיטלי, כותב, מרצה, ויועץ לתחומי האונליין. עומר אחראי על פיתוח אסטרטגיות דיגיטל ועל יישומן בגופים המובילים במשק הישראלי כמו בזק, נס טכנולוגיות, מכבי, דיסקונט, אלקטרה ועוד. בשנת 2013 הקים עומר את אימוג'ו שיווק דיגיטלי שמציעה שירותי שיווק אונליין למגוון רחב של יזמים, עסקים וחברות.