מה לבדוק כאשר המיקומים שלכם צונחים

תוכן עיניינים:

  1. הסיבות לירידה במיקומים שעליכם להכיר
  2. כמות גדולה של קישורים חדשים
  3. איבוד קישורים איכותיים
  4. הפניות בעת מיתוג מחדש
  5. עונשים ידניים או עונשי אלגוריתם
  6. עדכוני גוגל
  7. בדקו את פקטורי ה- On-Page
  8. שינוי פיתוח לאתר
  9. אז הכל בסדר אבל השרתים…לא!
  10. שינויים בטרנדים החיפוש
  11. שינויים ב CTRs
  12. סיכום ומסקנות

עולם ה- SEO הוא עולם מורכב ואם נהייה כנים מעט מפחיד.. לא פעם, פתאום הדירוגים צונחים ולאחר שהתרגלתם להיות בעמוד הראשון, אתם אפילו לא מצליחים למצוא את עצמכם בתוצאות החיפוש..

במסגרת תהליכי SEO אתם עובדים קשה על מנת להגיע אל המיקומים הגבוהים הנחשקים, אתם עמלים על כך יום וליל, משקיעים את מרצכם, את כל זמנכם ואפילו דואגים לשפר את האתר שלכם ומבצעים את כל השינויים שאתם מאמינים שיעזרו לקדם את האתר עוד יותר במעלה תוצאות החיפוש.

מה לבדוק כאשר המיקומים שלכם צונחים

כאמור, במסגרת הפעילויות שאתם מבצעים על מנת לקדם את האתר, אחת הפעולות היא שינויים לאתר ולאחר שביצעתם שינוי לאתר עצמו, אתם בודקים שוב את הדירוגים (כעבור מספר ימים) ואז לחרדתכם אתם מגלים שבמקום העלייה המיוחלת, הדירוגים שלכם ירדו וצנחו.

כל אדם אשר פועל ומשקיע בקידום האתר שלו, “מקבל חום” כאשר המיקומים של האתר שלו פתאום צונחים.. רמת הפאניקה עולה ומפלס הלחץ גוהה וזה גורם לאותו בעל אתר לחפש תשובות ופתרונות והוא סביר להניח ירצה אותם כאן ועכשיו!

הבעייתיות בכך היא שיש כל כך הרבה סיבות לירידה במיקומים ולא סיבה אחת ברורה עם פתרון קסם, כגון:

  • ענישה על ידי גוגל
  • מתחרה שהצליח לגבור
  • בעיות טכניות באתר
  • תוכן באיכות נמוכה
  • עדכוני אלגוריתם (סיבה שכיחה)

ועוד.

כמקדמי אתרים העוסקים בתחום, אתם דיי מחוייבים לדעת ולהכיר את הגורמים שיכולים להביא לירידה בדירוגים ולכן גם אין באמת צורך לדאוג לירידה עצמה, שכן אתם תדעו בדיוק מדוע היא התרחשה, יותר חשוב להבין את הסיבה לירידה.

אנחנו, כחברת קידום אתרים מקצועית, נתקלנו בירידת דירוגים (אצל לקוחות שלנו ואצל קולגות) כך שאנחנו מכירים את הנושא ומודעים לסיבות אשר יכולות להוביל לירידות הללו..

במאמר הבא, ננסה לשפוך קצת אור על ירידת מיקומים ולעזור לכם להבין מדוע זה קורה, למה זה קורה ומה חשוב לעשות כאשר אתם חווים צניחה של מיקומים – מתחילים!

סיבות לירידה במיקומים שעליכם להכיר

כפי שציינו לעיל ולבטח כפי שאתם יודעים, יש מספר סיבות לירידה במיקומים.

הבה נתחיל ונמנה את הסיבות לירידת מיקומים ומה צריך לעשות במקרים אלו.

כמות גדולה של קישורים חדשים

מלאכת קידום האתרים מורכבת ממספר פעולות כאשר בניית קישורים נחשבת לפעולה מרכזית אבל וזה אבל גדול, לא כל קישור נחשב לקישור טוב אלא רק קישורים איכותיים ובעלי סמכות.

לא מעט אנשים אשר נכנסים אל תחום קידום האתרים, חושבים שכל עוד הם ישיגו הרבה קישורים, האתר שלהם יתקדם אך לצערם הם לומדים שרק קישורים איכותיים הם אלו אשר יעשו את העבודה ואין זה משנה גם אם ישיגו 100 קישורים, אם הקישורים הללו אינם נחשבים לאיכותיים.

יתרה מכך, קישורים שאינם איכותיים, לא רק שלא יתרמו לקידום אלא הם עלולים לפגוע בו.

לאורך שנות פעילותינו, ראינו לא מעט מקרים של ירידת מיקומים ופגיעה קשה במאמצי הקידום בעקבות עלייה במספר הקישורים שאינם איכותיים.

לעיתים, השינויים אינם אקוטיים ולעיתים מדובר בשינויים דרמטיים, במיוחד כאשר הקפיצה בכמות הקישורים אינה מתונה, נכונה או כחלק מהמאמצים האורגניים לקידום.

כמו כן, ראינו גם מקרים בהם אתר אשר קיבל אזהרת קישורים שאינם אמינים, ביצע את כל התיקונים האפשריים ועדיין לאור עלייה בכמות הקישורים, גוגל “החליטה” שמדובר בניסיון לעשות מניפולציה בתוצאות החיפוש.

כך או אחרת, השפעתם של קישורים, חיובית או שלילית, תלויה באיכות ובכמות הקישורים (בסמכות האתרים מהם הגיעו הקישורים) – וזו הסיבה למדוע חשוב להשיג אך ורק קישורים איכותיים.

כמקדם אתרים, חשוב לבצע בדיקות איכות ובקרה לקישורים של האתר שלכם ולא בכדי יש לא מעט כלים אשר יכולים לעשות זאת עבורך (כגון מג’סטיק, Ahref, SEMrush ועוד).

כמות גדולה של קישורים חדשים

איבוד קישורים איכותיים

אז אם הסיבה הראשונה הייתה קבלת קישורים, הסיבה השנייה שיכולה להסב לירידה בדירוגים היא איבוד קישורים אך מדובר על איבוד קישורים איכותיים בלבד.

דירוג האתר נתמך בין היתר בקישורים שיש לו ולכן איבוד של קישורים, עלול להוביל לירידה בדירוגים וגם לפגוע בסמכות האתר.

על מנת להימנע ממקרים כאלו או יותר נכון להיות ערוכים ולנסות למזער את הנזק, חשוב לבצע בקרה של הקישורים באופן קבוע ועל הדרך חשוב לבצע בקרת מתחרים על מנת לשדרג את מאמצי הSEO שלכם ושההשפעה שלהם תהייה יותר גבוהה.

הפניות בעת מיתוג מחדש

עסק לא יתקיים בלעדי הלקוחות שלו וכך גם אתר לא יתקיים בלעדי הגולשים שלו. אתר אשר מצליח למשוך אליו הרבה מבקרים נחשב לאתר טוב בעל מוניטין טוב.

מעת לעת, יש לעשות מיתוג מחדש על מנת להתקדם יותר ולהיות טובים יותר, בזמן המיתוג מחדש, הכי חשוב לשים לב להפניות.

הפניות 301 הן אלו אשר יצליחו לשמור על מיקומי האתר בעת מיתוגו ובנייתו מחדש ולכן חשוב לעקוב אחר ההפניות ולוודא שהמיקומים לא נאבדים או צונחים.

עונשים ידניים או עונשי אלגוריתם

יש שני סוגי עונשים: עונש ידני או עונש אלגוריתם.

שני הסוגים פוגעים בדירוגי האתר כך שאם פתאום אתם מגלים, שיש ירידה בדירוגים ואתם לא מוצאים לכך סיבה, הגיע הזמן לפתוח את קונסולת החיפוש ולראות אם יש הודעות חדשות.

במידה ומצאתם הודעה על ענישה, זנחו הכל וטפלו במקור הבעיה במיידיות.

בדיקת עדכוני גוגל

עדכוני גוגל

גוגל מריצה מספר עדכונים שונים, חלקם מפתיעים וחלקם לא, חלקם יעזרו לאתר וחלקם יכולים לגרום לירידה בדירוגים.

אם יש משהו אחד שכל מקדמי האתרים פשוט שונאים הוא עדכוני גוגל וזאת מכיוון שהם יכולים להסב לירידה בדירוגים.

בנקודה זו, אנחנו רוצים לתת לכם נקודה למחשבה ואולי אפילו תוכלו לחבב את העדכונים בעזרתה.. עדכוני גוגל נועדו לשפר את הרשת עבור הגולשים בה אז אולי במקום לשנוא את העדכונים, תבינו שמדובר בדרך שלכם לעזור לאינטרנט להיות מקום טוב יותר?…

בדקו את פקטורי ה- On-Page

בדקו את פקטורי ה- On-Page

הפרקטיקה הטובה ביותר היא כזו המונהגת אצל טייסים: לפני כל המראה או נחיתה או בעת תקלה, יש צ’קליסט בדיקות – כך עליכם לנהוג בעת ירידה במיקומים. צרו לעצמכם רשימת בדיקות לביצוע כאשר אתם חווים ירידה בלתי מוסברת בדירוגים.

במסגרת הרשימה כללו את: טעויות סריקה, תגי קנוקיל שגויים, שגיאות שרת וכדומה.

שינוי פיתוח לאתר

בעת בנייה או עיצוב מחדש של אתר, מבצעים שינויים רבים, בין אלו מבצעים שינויים במבנה האתר.

שינוי מבנה גדולים יכולים להוביל לצניחת דירוגים ולכן חשוב לעדכן ולדעת היטב אלו שינויי מבנה עתידים להתרחש.

מומלץ מאוד תמיד לשמור עותק/גיבוי של עמודי האתר על מנת לשחזר בעת הצורך או כאשר התרחשה צניחת מיקומים בשל שינויי פיתוח.

תוכלו תמיד לבדוק את גרסת ה cached של עמוד מסויים ובעת הצורך לשחזר בעזרת הגיבוי ששמרתם מבעוד מועד.

אז הכל בסדר אבל השרתים…לא!

כאשר השרתים עושים בעיות, מדובר במצב מסוכן, שיכול דיי להרוס את הכל אם לא תעלו על זה בזמן ואם אתם אנשי SEO מומחים, אז אתם יודעים היטב כמה קשה לאבחן בעיות שרתים…

במידה ואתם חווים ירידה בדירוגים, בדקו את השרתים וודאו שאין שגיאות כאלו או אחרות.

תוכלו גם להיכנס אל קונסולת החיפוש ולבדוק שגוגל מקבלת בקשות פר עמודים מסויימים (תוכלו לעשות זאת בפונקציית “fetch and render”) וכך לגלות האם יש אולי איזו פונקציית קאשיניג שאינה תקינה וכדומה.

בעיית שרת

שינויים בטרנדים החיפוש

כולנו יודעים, שהעולם מתקדם בכל התחומים והכל משתנה בקצב יחסית מסחרר, כך גם העולם הדיגיטלי משתנה וטרנדים סופם להעלם או להשתנות.

מה שעבד והיה נכון אתמול, לאו דווקא יעבוד ויהיה נכון מחר ולכן מנועי החיפוש ובעיקר גוגל, משתדלים לעמוד בקצב ולהיות רלוונטיים ככל האפשר על מנת שימשיכו להשתמש בהם.

כאשר ישנם שינויי טרנדים בחיפוש, הדבר יכול להשפיע רבות על הדירוגים שלכם וזה רק ממחיש ומאשש את העובדה ש – SEO היא לא פעולה חד פעמית או כזו שאפשר להפסיק רק כי הצלחתם להגיע למקום ראשון ויש להמשיך ולקיים את כלל מאמצי ה SEO על מנת לשמר את המיקומים ולהשתפר יותר ויותר.

טיפ קטן מאיתנו הוא לבצע אנליזות קבועות בתדירות גבוהה ולהיות מעורים בטרנדים הקיימים.

שינויים ב CTRs

אם אתם לא יודעים מה זה CTR אז ההסבר הפשוט הוא יחס הגולשים אשר צפו במודעות שלכם ואכן הקליקו עליהן = כמות הקליקים שהמודעה קיבלה כתוצאה ממספר הצפיות בה.

כל מומחה SEO יודע שצריך תמיד לבדוק את יחס ה CTR ושזהו מדד חשוב מאוד עבור חשיבות מילות המפתח והמודעות של האתר.

ישנו סיכוי שירידה ב CTR תוביל לירידה בדירוגים אך לא מדובר בירידה משמעותית וזו עדיין סיבה מספיק טובה לבדוק את ה CTR בקונסולת החיפוש ואת ההשפעה שלו על הדירוגים.

סיכום ומסקנות

יש המון סיבות לירידות בדירוגים ועליכם לבדוק אותן אחת אחת כאשר אתם מגלים צניחה במיקומים.

במאמר זה, סקרנו את הדרכים והבדיקות שיש לבצע כאשר יש צניחה בדירוגי האתר וגם את הדרכים לטפל בחלקן.

אין ספק כי יש המון גורמים יכולים להשפיע ולגרום לצניחה זו ואין זה משנה כמה אנשי SEO טובים אתם, יש סיכוי לא רע שתאלצו להתמודד עם ירידת מיקומים ובמיוחד כאשר מדובר על גורמים חיצוניים ולא כאלו שנמצאים בשליטתכם.

יחד עם זאת, חשוב לזכור, שתמיד עלולים להיות גורמים נוספים וכל יום/עדכון/טרנד.., מוליד גורם חדש, לכן עקבו אחר הדירוגים שלכם באופן קבוע ודאגו להיות תמיד עם האצבע על הדופק, שכן פתרון מהיר יכול מאוד לעזור.

שי בנקהלטר

יועץ בנושאי שיווק ו- SEO בעיקר, במחקר טכנולוגיות ואסטרטגיות שיווק שונות. חי את עולם השיווק הדיגיטלי ומתעניין מאוד בחקר טכנולוגיות הקיימות בעולם. בשנת 2013 הקים שי את אימוג’ו שיווק דיגיטלי שמציעה שירותי שיווק למגוון רחב של חברות ועסקים.