SEO, Canonical tags, SEMrush, ומעכשיו אמרו גם E-A-T. אל שלל ראשי התיבות והמונחים המקצועיים שכולנו למדנו להכיר היטב בתחום קידום האתרים נוסף בשנים האחרונות חבר חדש. ולא, לא מדובר במונח מתחום הקולינריה (eat), אלא בראשי תיבות שהוטבעו על ידי גוגל ומשמשים מדד אמין לאיכות תוצאות החיפוש שלה. מה הכוונה? כל המידע והפרטים בכתבה שלפניכם.

מהו מדד ה- E-A-T

לפני מספר שנים הכריזה גוגל באופן רשמי על מדד אמינות חדש שעוזר לה לקבוע את איכות העמוד (התוכן האינטרנטי) על פי קריטריונים מסוימים. קביעת המדד נעשית על ידי לא אחרים מהמעריכים האנושיים של גוגל – קבוצה די גדולה של עובדי החברה אשר מטרתה למפות באופן ידני ולהעניק מדד אמין לאיכות אתרי האינטרנט שמופיעים במנוע החיפוש.

אם נלך טיפה אחורה בציר הזמן, אולי נופתע לגלות שעד שנת 2015 למקדמי האתרים לא היה שמץ של מושג בנוגע לשיטות ההערכה של גוגל. עולם ה-SEO התבסס ברובו על שמועות ועל חצאי אמיתות או על הצהרות כאלו ואחרות של עובדי גוגל.

עם הפרסום הרשמי של מדד ה- E-A-T השתנו מעט כללי המשחק. בעיקר השתנתה ההבנה בנוגע לאופן בו מדורגים האתרים במנוע החיפוש. משהפך המדריך לגלוי הוא גם ואפשר לקיים שיח ציבורי מפרה ומדויק יותר בנוגע לקידום האתרים, ולדרך בה כל חברה יכולה לשפר את המיקום שלה ולהתבסס בראש הפירמידה.

אילו קריטריונים נכללים במדד האמינות הזה? ומדוע גוגל בכלל מתעסקת בהערכות ידניות כשיש לה רשת מסועפת ומתחוכמת במיוחד של אלגוריתמים לקביעת הדירוג של כל אתר? 

חיפוש בגוגל

מהם המאפיינים הנמדדים כחלק ממדד E-A-T?

לפני שנבהיר מהי בעצם המטרה של גוגל, חשוב להבין קודם כל מה מסתתר מאחורי ראשי התיבות E-A-T. למעשה, המילה היא צירוף של שלושה מונחים נפרדים, יחד הם מהווים את מדד הסמכות והאמינות של תוצאות החיפוש הידני בגוגל.

כדי להבין את המשמעות של המדד נפרק ונסביר בנפרד כל אחד משלושת הקריטריונים שמרכיבים אותו:

 

  • Expertise (מומחיות): פשוט – מהי רמת המומחיות של כותב התכנים באתר? המדד הזה חשוב בעיקר באתרים מקצועיים שעוסקים בתחומים מדעיים, טכנולוגיים, או רפואיים למשל, אך לא רק.

גם אם מדובר בתחום נישתי יותר כמו טיפולים אלטרנטיביים, עיצוב פנים, ואפילו תחום הבידור, כל מומחה שלוקח חלק בכתיבת התוכן מעלה את האיכות שלו, כך על פי גוגל.

כשאנו ניגשים לבחון את מדד המומחיות, לאותו מומחה שכותב את התוכן לא חייבת להיות תעודת הסמכה רשמית. כמובן שכל תיעוד רשמי של המומחיות יכול לתרום, אך גם בחינה של רמת המיומנות והמקצועיות שלהם בתחום יכולה להוות מדד טוב להערכת המומחיות שלהם.

במקרים בהם קיימת תעודת הסמכה רשמית, היא לא חייבת להופיע בעמוד עצמו – גם קישור המפנה לעמוד אחר מספיק עבור המעריכים של גוגל.

 

  • Authoritativeness (סמכותיות): אמנם מזכיר מעט את הקריטריו הקודם, אך בכל זאת קיימים מספר הבדלים. ניתן לומר שמדד הסמכותיות הוא התוצאה של מידת המומחיות. הכוונה היא שאתרים המתחוזקים על ידי מומחים בתחום הם ככל הנראה אתרים בעלי פוטנציאל דירוג גבוה יותר. מדוע? יותר אנשים נוטים לסמוך על הדעות המקצועיות שכתובות בהם ולבקר באתר.
    אתרים כאלו יהיו בדרך כלל גם יותר ענפים. מדוע? הסמכותיות של האתר נשענת על ריבוי מקורות המידע האמינים שנמצאים בו – פורומים, דיונים, קישורים ומידע מכל מיני זוויות. ולסיכום – אתר עם סמכותיות גבוהה הוא ככל הנראה גם אתר ותיק שנבנה במשך שנים ויצר לעצמו מוניטין ראוי.

 

  • Trustworthiness (אמינות): עד עכשיו עסקנו רק באמינות של התכנים עצמם. לעומת זאת, המדד האחרון עוסק באמינות של האתר בהקשר של חווית הגלישה (ולא קשור רק לתוכן הטקסטואלי שמוצג באתר). חווית הגלישה הזו קשורה לרמת אבטחת המידע באתר, וכמובן גם לשאלה המתבקשת – איך נדע שניתן לסמוך על מי שעומד מאחורי האתר? האם מדובר בבלוג בעילום שם, האם כתובת הדואר ופרטי הקשר מופיעים ועוד סימנים שמעידים על רמת האמינות והאבטחה.

 

היבט נוסף של מדד האמינות – עד כמה הכוונה שלכם בכתיבת התוכן היא אמיתית? אם האתר שלכם שופע במילות מפתח אקראיות שלא באמת מתחברות לכדי לתלכיד הגיוני מבחינה תחבירית – סביר להניח שמידת האמינות שלכם לא תרקיע שחקים במבחן ההערכה של גוגל.

חשוב לציין שמשלושת הקריטריונים, מדד האמינות הוא הכי פחות אינטואיטיבי, ומקדמי אתרים רבים טוענים עד היום כי הוא לא מובן עד הסוף. כדי לסכם אותו בכל זאת, ניתן לומר שבעיקרו הוא מתייחס לעד כמה אנחנו יכולים לסמוך על כך שהמידע באתר (הן מבחינת אבטחה והן מבחינת התוכן הכתוב עצמו) אמין.

חיפוש בגוגל

מדוע גוגל זקוק למדד כזה?

אנשיו של גוגל לא רוצים רק לבדוק עד כמה האתר שלכם אמין, מאובטח וסמכותי. למעשה, מדד ה- E-A-T הוא הדרך של גוגל לבצע ביקורת עצמית על האלגוריתמים המורכבים שלהם. ההערכה הידנית מציגה תמונה נוספת אודות הדירוג של האתר במנוע החיפוש, והשוואה בינה לבין התמונה שמצייר האלגוריתם עצמו מאפשרת לגוגל למצוא אי דיוקים ולנסות להבין כיצד היא יכולה לשפר את האלגוריתם שלה. אמנם נשמע כמו עבודה מעט סיזיפית, אבל כדי לשמור על מעמדה בתור השליטה הבלעדית והמלכה  של דירוג וקידום האתרים, גוגל חייבת להקדיש זמן כדי למנוע אי דיוקים וחוסר התאמה, וכמובן גם כדי לשפר כל הזמן את אלגוריתם הדירוג שלה. 

אילו סוגי אתרים מושפעים יותר ממדד ה- E-A-T?

ראשית, כמובן אתרים מקצועיים כמו אתרים רפואיים, או אתרים שמציגים תכנים משפטיים למשל. באתרים מהסוג הזה רמת האמינות של התוכן הנכתב, וכן רמת ההסמכה של אלו המשתתפים בכתיבת התכנים צריכה להיות גבוהה. אחרת – התוכן המקצועי לא יוכל לקבל שום גושפנקא בנוגע לאמינות שלו, וזה בוודאות יוביל לירידה בדירוג של האתר. 

בנוסף, גם אתרי חדשות יכולים להיות מושפעים ממדד E-A-T: האופן בו מוצגים בו האירועים התקשורתיים יכול להשפיע על מדד E-A-T על כל אחד משלושת הקריטריונים שלו.
אתרים שמציעים שירות אישי לקהל לקוחות גדול (הזמנות מוצרים, שירותים פיננסיים, טיפוח, יופי ונוי ועוד רבים אחרים) גם הם חייבים לשמור על מדד אמינות (Trustworthiness), ובעיקר להשתדל להימנע מבעיות באבטחת מידע, פרסום מידע בעילום שם ואי הצגה של פרטים ליצירת קשר או הצגת מידע שקרי ולא אמין.

איך ניתן לשפר את סמכות האתר אל מול גוגל?

  • יצירת אזכורי רשת רבים: אם האתר עדיין לא ותיק, ומומחה התוכן אינו מוכר, חשוב להתחיל וליצור רשת אזכורים שתעלה את מדד E-A-T בהדרגה. האזכורים יכולים להיות באתרים אחרים, או בתכנים נוספים באתר עצמו. כמו כן, גם הוספת קישורים יכולה לתרום כמובן.
  • הענקת לגיטימציה לאתר: ודאו כי פרטי יצירת הקשר באתר מופיעים בבירור ואינם לוקים בחסר. פרטים מלאים אודות הכתובת, אנשי קשר, טלפונים, מפה, ואפילו קישור ל- google maps או waze כמו גם פרטים אחרים מעלים את רמת האמינות והסמכותיות של האתר.
  • חסכו ב-buzz words: כל מקדם אתרים יודע שצריך להשתמש מדי פעם במילות מפתח. השאלה היא איך וכמה משתמשים בהם? אם תדחפו את אותה מילה פעם אחר פעם מבלי להתייחס להיגיון התחבירי ולמשמעות של התוכן עצמו, מדד E-A-T צפוי לרדת בסופו של דבר. המסקנה – השתמשו במילות המפתח בצורה חכמה ומתונה.

חתימות ותעודות – אם מדובר באתר שעוסק בתוכן מקצועי, חשוב להוסיף חתימה של המחבר בסיומו של כל תוכן – הדבר עשוי לשפר את מידת האמינות והסמכותיות. כמו כן, מומלץ להוסיף קישורים לתעודות ולכל הסמכה רלוונטית אותה עבר מי שהשתתף בכתיבת התכנים המקצועיים.