כלי ה- Disavow של גוגל – כל מה שחשוב לדעת!

אז כולנו שמענו עליו וכולנו יודעים שהוא קיים אבל כמה מאיתנו באמת מכירים אותו ויודעים להשתמש בו נכונה?..

בשורות הבאות נדבר על הכלי המיוחד הזה ונעזור לכם להכיר אותו ולעשות בו את השימוש הנכון ביותר.

הקדמה קצרה: לפני כ-6 שנים, הכריזה גוגל על כלי חדש שתפקידו להורות לאלגוריתם להתעלם מקישורים מסויימים, הכלי הזה נקרא Disavow.

כלי הDisavow הוא כלי, שבעזרתו האלגוריתם של גוגל יודע מאיזה קישורים הוא אמור להתעלם.

הדרך שבה הכלי מורה לגוגל ממה להתעלם היא באמצעות רשימה של שמות הדומיינים או הדפים בהם מופיעים הקישורים מהם יש להתעלם.

מתי עושים שימוש ב Disavow ?

ישנם שני מקרים בהם תרצו לעשות שימוש בDisavow והם כאשר אתם מרגישים וחווים צניחה בדירוגים וכאשר לצערכם הרב, חטפתם ענישה מגוגל.

צניחה בדירוגים – יש לא מעט סיבות למדוע אתר יכול לאבד מיקומים ובין אלו נמצא את סיבת עודף קישורים לא איכותיים.

אתר, עליו אתם עובדים ומנסים לקדם, לבטח תרצו קישורים וככל שיש יותר – יותר טוב אבל אתם רוצים אותם איכותיים.

כלי הDisavow יכול לעזור למגר את השפעת הקישורים הלא איכותיים הללו ופשוט לדאוג שגוגל ידעו להתעלם מהם.

ענישה גוגלית – כאשר אתר חווה ענישה ידנית מגוגל בשל קישוריים בעיתיים ואף “זכיתם” לקבל הודעה בכלי מנהל האתרים שלכם, אתם כנראה תרצו לעשות שימוש בכלי הDisavow ובהקדם.

חשוב לציין שגוגל תמיד תרצה לראות אתר, שנענש מנסה לתקן את דרכיו ומנסה להסיר את הקישורים על ידי פנייה יזומה ועצמאית לאתרים מהם הקישורים יוצאים ולא ישר לעשות שימוש בכלי הDisavow.

קישור בעייתי – תעודת זהות

אם נודה באמת, כולנו יודעים מה זה קישור בעייתי כבר מהרגע הראשון בו הקישור הוצב או ביקשנו אותו אבל לכל אלו, שבאמת אינם יודעים מה זה קישור בעייתי, להלן רשימת הקריטריונים לקישור בעייתי מה הוא:

מה זה קישור בעייתי

  • חוות קישורים – קישור שיוצא מעמוד בו יש מספר קישורים יוצאים הוא לא קישור איכותי
  • חזרות – חזרה על אותו טקסט אנקור בקישורים רבים באופן מדויק
  • מה הקשר? ככל הנראה בירה נשר ואם יש קישור שלא מובן מדוע הוצב בעמוד מסוים, אז כנראה שהוא בעייתי
  • קנית – שילמת – קישור שנרכש ולא בצורה מושכלת אלא מוגזמת, הוא לא קישור איכותי
  • יחסי הדדיות – כאשר הקישור היוצא והקישור הנכנס מגיעים מעולמות ונישות שונות שאין ביניהן קשר, הוא כנראה לא קישור מגניב או חביב

עוד דבר, שחשוב לדעת אודות קישורים לא איכותיים הוא שלא תמיד בעלי האתר או מי מטעמם, יוצרים את הקישורים האלו, שפוגעים באתר.

אחת התופעות המגונות בכל הקשור לקישורים היא יצירת קישורים רבים מאתרים ברחבי הרשת (בשפות שונות אפילו) ובעיקר אתרי SPAM, זאת על מנת לפגוע באתר מסוים ולהביא לצניחה במיקומים שלו. אז אם יש לכם יריבים שרוצים לפגוע בכם, כלי הDisavow יעמוד לצדכם.

אגב, לא פעם, בעלי אתרים שרוצים באמת להפנות אל האתר שלכם, עלולים לייצר עבורכם קישורים בעייתים וזאת מבלי כוונת תחילה.

אנחנו יודעים מה אתם חושבים, אתם תוהים לעצמכם איך אני אמור לדעת מי מקשר אליי על מנת שאכלול אותו ברשימות להתעלמות..

ובכן זה קל והנה מספר כלים שיעזרו לכם לאתר מי מקשר אליכם: כלי Ahrefs הוא כלי נהדר ומומלץ לצד מוז, מג’סטיק וכמובן ה Search Console, שגוגל ממליצה עליו בדיוק למטרה זו.

למרות שיש מספר כלים, מוטב לעשות הצלבה כי כל כלי מעניק מידע אבל כל הכלים יחד נותנים את התמונה המלאה ביותר.

הדרך הטובה ביותר להגיע למסקנה הנכונה ביותר בכל הקשור לקישורים בעייתים היא לעבוד מדויק ולעשות עבודה ידנית מסודרת.

צרו רשימה של כל הקישורים שמגיעים לאתר, עברו על הרשימה קישור אחר קישור וסמנו איזה בעייתי ואיזה לא. זה אולי נשמע כמו עבודה קשה אבל היא שווה את זה וזה חד פעמי בלבד.

אגב, הכיף הטהור בעבודה הזו, יגרום לכם לחשוב פעמיים על קישור לא איכותי שתרצו או תתפתו לייצר בעתיד… אגב, ישנם לא מעט כלים, שיכולים לעזור לכם לאתר קישורים בעייתים תוך כדי תנועה והם עושים את העבודה יחסית בסדר.

טיפ קטן: אם אין לכם כלי שיכול לייצר עבורכם את רשימת הקישורים, חפשו אחר מקדם אתרים או חברת קידום, שתהייה מוכנה לעזור לכם לייצר את הרשימה הזו. יש לא מעט כאלו, שיסכימו בתמורה לתשלום סמלי ואולי גם בחינם.

אם אתם תוהים מה עמדת גוגל בנושא אז דעו, שהם ממש מאמינים וגורסים שהם יכולים לזהות ניסיונות כאלו אבל הניסיון מלמד לומר: Never say Never ואת האצבע שלכם תשאירו על הדופק.

קדימה לעבודה!

אז איך משתמשים בכלי הDisavow בתכל’ס – לאחר, שביצענו את העבודה הכי טוב שיכולנו ויצרנו רשימה של קישורים וזיהינו את הקישורים הבעייתים ברשימה ובנוסף פנינו לאתרים שונים על מנת לדרוג שיסירו את הקישורים, הגיע הזמן להפעיל את הכלי.

את ההפעלה יש לבצע בשלבים כאשר הצעד הראשון הוא כניסה לכלי מנהל האתרים -> בחירת האתר המדובר.

כלי Disavow

הצעד הבא יהיה לקחת את הרשימה שיצרנו ולהעתיק אותה לקובץ TXT רגיל ולהעלות אותו. במידה והכל תקין, תופיע הודעה והקובץ ישמר לעבודה עתידית במידת הצורך.

בקובץ עצמו תוכלו להוסיף הערות על ידי סימון סולמית ואם מדובר בדף יחיד אז רשמו את הכתובת של הדף עצמו או את שם הדומיין המלא לצד חזרה על השם אך בלי תחילית ה WWW.

כעת, עליכם להמתין לשינויים העתידיים להגיע, אם הם לא ממהרים להגיע, אלו הסיבות האפשריות: אולי אין באמת השפעה רעה לקישורים הפחות איכותיים ואלו שמופיעים ברשימה שהעלתם, אולי הם כה זניחים עד שגוגל מתעלמת מהם בעצמה, אולי טעיתם ובחרתם קישורים רעים, שהם בכלל לא רעים ואם מדובר בעונש שקיבלתם מהאלגוריתם של גוגל – לא בטוח שהאתר יתוקן.

אגב, במידה וקיבלתם ענישה ידנית, תוכלו לפנות לגוגל ישירות ולתהות על קנקן תיקון רשימת הקישורים שיצרתם ואם אתם לא יודעים מה לעשות, זה הזמן לפנות למישהו מומחה בתחום שיוכל לבדוק ולעזור לכם.

אז מה היה לנו כאן בעצם

כלי מגניב לגמרי ששמו Disavow ומטרתו היא לעזור לכם להיפטר מקישורים בעייתים. הכלי הזה הוא כלי נהדר אבל כמו שאומרים אצלנו, אסור להסתמך על כלי אחד ולחשוב שהעבודה תתבצע בקלות – במיוחד שיש גורם אנושי מעורב בכך.

השתמשו בכלי בתבונה ואל תתביישו לבקש עזרה במידת הצורך. בחנו את הכלים הקיימים לעזור לכם לאתר קישורים בעייתים מבעוד מועד – וזו תמיד הדרך הטובה ביותר. בהצלחה!

שי בנקהלטר

מייסד ומנכ”ל אימוג’ו. עוסק בנושאי ייעוץ ו- SEO ובעיקר במחקר טכנולוגיות ואסטרטגיות קידום שונות. חי את השיווק באינטרנט ומתעניין מאוד בחקר טכנולוגיות הקיימות בעולם. בשנת 2013 הקים שי את אימוג’ו שיווק דיגיטלי שמציעה שירותי שיווק דיגיטלי למגוון רחב של חברות ועסקים.