בשנים האחרונות, המודעות להכרח הנגישות באתרים, גדלה ולא מפליא שאף נכנס לתוקפו חוק הנגישות. מספר בעלי המוגבלות גדל לצערנו ועלינו כבעלי אתרים, לעזור להם להתנהל באתרים בקלות וביעילות. גם ענקית החיפוש, גוגל, מצטרפת לעידוד הנגישות ומקדמת אתרים אשר יציבו את סרגל הנגישות באתר שלכם אך גם זה לצערנו טרם גרם לכל בעלי האתרים, להציב את סרגל הנגישות.

נגישות אתרים בעידן ה IoT

תודות לכל סוגי המכשירים הקיימים, בעלי אתרים נאלצים לייצר המון תוכן ובנוסף, יש לא מעט מודעות המופיעות באתרים כאשר גולשים מהמובייל. גולשים רבים, מבצעים סקרי שוק לפני ההחלטה לרכוש מוצר או שירות מסוים אך כאשר האתר אינו ידידותי לבעלי המוגבלויות ואינו מציג סרגל נגישות… זהו קהל אבוד. זוהי אחת הסיבות שכעת, מותגים שונים ברחבי העולם, משכילים להתחרות על תשומת לב הגולשים על ידי יצירת ממשקים ידידותיים קלים לניווט והכל כדי שאותו גולש, ימצא את התוכן אותו הוא מחפש בקלות ובמהירות.

החפיפה בין נגישות ל- SEO

כולנו כבר יודעים, שמנועי החיפוש אינם יודעים לראות תמונות או וידיאו אלא הם קוראים אותם באמצעות ה HTML. לקוי ראייה, אינם יכולים לראות וידיאו ולקוי שמיעה אינם יכולים לשמוע את הוידיאו.

כאשר מיושמות טכניקות של נגישות באתר, יכולת מנוע החיפוש להבין את התוכן, גדלה יותר. יחד עם זאת, חשוב להבין שאם אותה פיסת תוכן, בין אם זה וידיאו לבין אם זהו קובץ שמיעה, לא יעבור אופטימיזציה נכונה, אזי מנוע החיפוש לא יבין אותו, זאת  בדומה לטכניקות הנגישות הפועלות באתר – וזו חברים, הסיבה למדוע ישנה חפיפה בין נגישות ל- SEO.

אם אתם רוצים שיעור יציאה נמוך יותר מהאתר שלכם, אחוזי המרה גבוהים יותר, יותר פידבקים חיוביים מאשר שליליים וכמובן שיותר אנשים יפגינו מעורבות גבוהה יותר ברשתות החברתיות, אתם צריכים לספק חוויה טובה יותר לכל הגולשים שלכם. כל הפקטורים הללו, משפיעים על דירוג האתר שלכם.

נגישות SEO

חוק הנגשת אתרים – מה חשוב לדעת?

 

החוק להנגשת אתרי אינטרנט חוקק אומנם בסוף שנת 2012, אך נכנס לתוקף בפועל רק לקראת סוף שנת 2016. החוק, כל סוגי האתרים ברשת מחויבים ביישום פעולות הנגשה המותאמות לתקן הישראלי שמספרו 5568 המבוסס על תקני הנגישות הבינלאומיים של איגוד האינטרנט העולמי. על פי התקן, אתרי אינטרנט המספקים שירותי מידע לציבור הרחב, מחויבים בהטמעתן של תוכנות הנגשה המאפשרות בין היתר: תיאור ווקאלי של התוכן הטקסטואלי/ויזואלי באתר, התאמת גודל הפונט הרצוי, שינוי גוון האתר מצבע מלא לגוון שחור, לבן או אפור, מעבר בין דפי האתר ללא צורך בשימוש בעכבר ותוכנות נוספות המאפשרות לבעלי מוגבלויות כאלו ואחרות לבצע פעולות גלישה בסיסיות ומורחבות באתר המונגש.

חשוב לציין שקיימות פעולות אכיפה וענישה כנגד בעלי אתרים שטרם ביצעו התאמות הנגשה, לרבות, הרשעה פלילית והטלת קנסות מנהליים. כמו כן, בעלי אתרים שאינם מונגשים חשופים לתביעות אזרחיות מצד הגולשים, כאשר לרשות כל אזרח/ית עומדת הזכות להגשת תביעה אזרחית בדרישה לקבלת פיצוי בהיקף של עד 50 אלף שקלים וזאת ללא הוכחת נזק.  בנוסף להתאמות הנגישות, בעלי האתרים מחויבים גם בפרסום הצהרת נגישות באתר. הצהרה זו מפרטת בתוכה את ההתאמות אשר בוצעו באתר המונגש ואת פרטי ההתקשרות עם נציג האתר האמון על תחום הנגשתו.

מעבר לעבודה שהצורך בהנגשת האתר מעוגן בחוק הישראלי, החשיבות הנלווית להליכי הנגשת האתר טמונה בעבודה ש-25% מכלל משתמשי הרשת הינם אנשים הסובלים ממוגבלויות שונות כגון: מוגבלויות מוטוריות, חירשות, לקות ראייה, עיוורון ועוד, ולכן, אי הנגשת אתרים מונעת למעשה מ-רבע מכלל הגולשים בישראל לעשות שימוש באתר.

 

סוגי אתרים המחויבים בהנגשתם על פי חוק

 על פי החוק להנגשת אתרי אינטרנט, כלל האתרים המספקים שירות לציבור, מחויבים בהנגשתם, בין אם מדובר באתר המספק שירותי מסחר, שירותי רווחה, שירותי בריאות, שירותי תיירות, שירותי בידור, שירותי אשראי, שירותי ביטוח, שירותי בנקאות וכדומה. חשוב לציין שהחוק מחייב גם את כלל אתרי המסחר המקוון מכל סוג. יחד עם זאת, חשוב לציין שקיים פטור מביצוע פעולות ההנגשה לאתרים עם מחזור מכירות של מתחת ל-100 אלף שקלים בשנה.

7 טיפים לשיפור ה- SEO והנגישות של האתר שלכם

  1. חווית המשתמש

גוגל הכריזה כבר מזמן שחווית המשתמש היא פקטור משמעותי בדירוג ואתרים בעלי חווית משתמש טובה יותר, ידורגו גבוה יותר מאחרים. חווית המשתמש באה לידי ביטוי בהמון אלמנטים ואם נתייחס רגע לאלו אלמנטים גוגל רמזה, שהם החשובים ביותר אזי מדובר ב: זמן טעינת האתר ועיצוב רספונסיבי. מנקודת המבט של הנגישות, חווית המשתמש אומרת שצריך לשים את הגולש בתעדוף הגבוה ביותר וכל גולש באשר הוא אמור להגיע ולמצוא את שהוא מחפש באופן הקל ביותר.

  1. תגי כותרת

תגי הכותרת אינם ויזואליים בעמוד עצמו אלא בחלקו העליון של הדפדפן עצמו ובעמודי התוצאות של גוגל והם קריטיים עבור ה SEO שלכם!. תגים אלו עוזרים, למי שמשתמש במקריאי מסכים, לזהות ולהבדיל בין העמודים השונים ולרוב תגים אלו הם הראשונים אותם תקריא תוכנת הקראת המסכים. הקפידו לייצר תגים המתארים את תוכנו של העמוד, הקפידו על תג בעל אורך נכון, פשוט וכזה שקל להבין.

  1. מבנה תוכן האתר

כאשר אתם מעלים תוכן לאתר ומדובר במאמר או פוסט, חשוב לשלב כותרות מדוייקות ובעלות היררכיה נכונה ומובנת. הכותרות צריכות להיות בסדר הגיוני ולתאר את התוכן שבפסקה. מעבר לתרומה ל SEO, כאשר מדובר על בעלי מוגבלות ראייתית העושים שימוש בתוכנת הקראת המסכים, הניווט בעמוד יהיה קל יותר וגם יאפשר להם להחליט באיזה חלק של הדף הם רוצים להתמקד.

  1. תג אלט

תג האלט מתאר את האלמנטים הציוריים באמצעות טקסט. תוכנות הקראת המסכים יכולות לקרוא אותו. תג זה הוא תג אקוטי וחשוב מאוד בצרכי הנגישות. חשוב לכתוב תג אלט קצר ותיאורי. באשר לטובת ה SEO, הרי שמדובר בתג אשר יגרום לתמונות שלכם להופיע בגוגל וגם ייצר לכם תנועה נוספת.

  1. אנקור

טקסט האנקור שלכם צריך להיות ברור ומסביר בצורה מדויקת מה עתיד להיפתח לאחר הקלקה עליו, הן עבור גולשים ללא לקות ראייה והן עבור כאלו שכן. מנקודה המבט ה SEO'אית, אנקור טקסט נכון וכזה שחוזר על עצמו, יגרום לכך שהעמוד יהיה מזוהה עם הביטויים מהאנקור.

  1. תמלול קטעי וידיאו

השימוש בוידיאו גובר וגובר וכפי שכבר שצוין, מנועי החיפוש אינם יודעים ולא יכולים לצפות בוידיאו. מה שהם כן יכולים לעשות הוא לקרוא את התמלול ולכן חשוב מאוד להוסיף תמלולי וידיאו וכך לאפשר גם ללקויי ראייה ליהנות מהוידיאו. הצפי הוא שעד שנת 2020, יותר משלושת רבעי האתרים, יעשו שימוש בוידיאו ולכן חשוב מאוד להתיישר מראש ולהוסיף תמלול וכתוביות עבור כל וידיאו שאתם מעלים ולהביא לכך שכל גולש, בעל כל לקוח, יוכל ליהנות מהוידיאו שלכם.

  1. Schema Markup

שפת תכנות אשר עוזרת לזהות אלמנטים מורכבים יותר באתר. לצד תגי הכותרת וכדומה, יש צורך באתרים מורכבים יותר באלמנטים מורכבים יותר. אלמנטים אלו ישפרו את אחוזי ה CTR שלכם פלאים ויתרמו למאמצי ה SEO שלכם. תגי הסכמה, יכולים גם להוסיף אלמנטים כגון דירוג, קישורים דומים ועוד.

כתבות אחרונות