18 גורמים מאומתים לדרוגים של גוגל

עבור אתרים ועסקים רבים, מנוע החיפוש של גוגל ממשיך לספק יותר טראפיק לאתר שלהם מאשר כל ערוץ אחר: יותר מבקרים אורגניים מפרסום בגוגל (ממומן), מרשתות חברתיות ואפילו טראפיק ישיר.

לכן כדאי מאוד להיות מעודכנים במה עובד, מה לא עובד, מה גוגל אמרה ואיך להימנע מעונשים.

מאמר זה יבחן את גורמי הדירוג המאומתים על ידי גוגל, בתקווה לעזור להעלות את הנוכחות של החברה שלכם באינטרנט.

 

SEO

גורמים חיוביים:

אף אחד לא יופתע לראות קישורים ברשימה הזאת. בניית קישורים היא עסק גדול כבר הרבה שנים.

בתחילת השנה, כחלק משאלות ותשובות עם גוגל, אנדריי ליפטסב, אסטרטג בכיר בנושא איכות החיפוש בגוגל, אישר ששניים משלושת גורמי הדירוג הראשונים היו ‘תוכן’ ו’קישורים’:

“אני יכול לומר לכם מהם. תוכן. וקישורים המובילים לאתר שלכם.”

אז מה הדבר הספציפי לגבי תוכן וקישורים שעוזר לדירוג של האתר שלכם בעמוד התוצאות של מנוע החיפוש של גוגל (SERPs)?

 

קישורים

איכות

האיכות של הקישורים המפנים לאתר שלכם היא גורם ענק עבור גוגל.

חברה או אתר עם פרופיל קישור נכנס (backlink) קטן יכולים לראות דחיפה

רצינית מלינק בודד מעמוד בעל סמכות באתר בעל סמכות.

Backlinks

Google PageRank כבר לא משמעותי מזה כמה שנים. כיום אני משתמש בדירוגים של Trust Flow של Majestic כי הוא מספק לנו מושג יותר טוב לגבי אתרים בעלי סמכות מאשר אתרים רגילים. או לגבי ההבדל בין אתרים רגילים לבין אתרים באיכות נמוכה ואתרי ספאם.

כמות

זה טוב ויפה לקבל קישור מאתר בעל סמכות אך ככל שמקבלים יותר קישורים כך דירוג האתר שלכם יעלה.

זה לא אומר שכדאי להוסיף קישורים רק בשביל המספר – אני לא ממליץ להוסיף קישורי directory או הערות זבל רק כדי להעלות את מספר הקישורים.

אך אם היה לכם קישור מכתבה חדשותית מאתר בעל סמכות לאחרונה, כמו למשל אתר חדשות,

יכול להיות שאתרים אחרים יוסיפו אותו באופן טבעי, וזה גם מציג בפניכם הזדמנות לקבל קישורים מאתרי חדשות, פרסומים ובלוגים קטנים יותר מאותו הסיפור.

ורק בגלל שקיבלתם כתבה באתר מסוים פעם אחת לא אומר שאתם לא יכולים או שלא כדאי לכם לחזור אליהם בעתיד.

טקסט עוגן (Anchor Text)

טקסט עוגן היה פעם הדבר בדירוג אתרים לפני שנים רבות, כפי שהיה כתוב באלגוריתם המקורי של גוגל:

“קודם כל, עוגנים מספקים לעיתים קרובות תיאורים יותר מדויקים של עמודים מאשר העמודים עצמם.”

בעוד שטקסט עוגן הוא לא גורם חזק כמו שהוא היה לפני כמה שנים, הוא עדיין משחק תפקיד חשוב בדירוג אתרים ועמודים. הייתם מצפים שזה יפחת עם הזמן אבל כעת זה עדיין חשוב שיהיו קישורי טקסט עוגן לאתר שלכם.

אבל אל תגזימו – פרופיל קישורים נכנסים טבעי מורכב לרוב מקישורי טקסט עוגן של שמות מותגים.

 

קישורים פנימיים

קישורים פנימיים גם משחקים תפקיד גדול בדירוגים. אם יש לכם הרבה קישורים טובים המפנים לעמוד ספציפי, או למספר עמודים, אתם צריכים לשקול להעביר אותם לעמודי

המוצרים שלכם אם הם צריכים דחיפה בעמוד תוצאות החיפוש. אך תדאגו לעשות זאת בצורה ידידותית למשתמש.

Intermal Links

תוכן

אנדריי ליפטסב הזכיר גם תוכן כאחד משלושת הגורמים העיקריים של גוגל לדירוג אתר.

הכנסת התוכן הנכון לאתר שלכם יכולה לשחק תפקיד חשוב בדירוג שלכם בגוגל, אז הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון כאשר מדברים על תוכן כגורם לדירוג:

Content is the king

Title Tag

זה עדיין גורם דירוג מאוד חשוב לכלול את מילות המפתח שלכם ב- title tag. לא רק בגלל שזה גורם חשוב כאשר גוגל קובע איפה לדרג את האתר שלכם עבור חיפושים ספציפיים, אלא גם כדי לעזור למשוך לחיצות לאתר שלכם. למישהו שהריץ חיפוש על מילת המפתח המיועדת שלכם ורואה אותה בכותרת העמוד שלכם, במיוחד בתחילתו, יש יותר סיכוי לבקר באתר שלכם מאשר אם היא לא היתה שם.

Heading Tags

ל- Heading tags גם יש משקל מסוים כאשר מדובר בדירוג האתר שלכם וחשוב לכתוב את מילות המפתח שלכם בכותרת ה- H1 בעמודים שלכם כאשר זה אפשרי.

מומלץ להשתמש רק ב-H1 אחד בכל עמוד, למרות שאין בעיה להשתמש ב- H2, H3 מספר פעמים.

אורך התוכן

מאז עדכון אלגוריתם הפנדה של גוגל בפברואר 2011, נעשה ברור כמה ברצינות מנוע החיפוש לוקח את התוכן בעמוד מסוים.

אלו מכם שעבדו בקידום אתרים לפני שש שנים ויותר אולי זוכרים כיצד יכולתם לדרג אתרים ועמודים בעזרת תוכן דל הודות לקישורים הנכנסים שלהם. כיום זה כבר לא עובד ככה.

כיום התוצאות הראשונות בגוגל הן יותר ויותר מאמרים מעמיקים. תוצאה מעניינת שנתקלתי בה עבור ‘fx trading’ לאחרונה היא שרוב התוצאות האורגניות הראשונות הן דפי מידע ולא דפי בית או דפי יעד שחברות fx היו רוצות שמשתמשים חדשים ינחתו בהם.

Google Search for fx

כתובות URL

אם תכללו את מילות המפתח שלכם בכתובת ה-URL המדויקת של העמוד שלכם זה גם יעזור לכם עם הדירוגים. אם מילת המפתח שלכם כבר קיימת בכותרת העמוד (title) אז אין סיבה שהיא לא תהיה גם בכתובת ה- URL.

גוגל ממשיך להדגיש מילות מפתח בתוך כתובת ה- URL שמתאימות לחיפושים העוזרים לשורה שלכם להתבלט.

RankBrain

כתבת חדשות של בלומברג שהשלימה את שלושת גורמי הדירוגים הראשונים בעמודי התוצאות של גוגל באוקטובר שעבר ציטטה את גרג קוראדו, מדען חוקר בכיר בגוגל, והוא אישר את החשיבות של RankBrain:

Rank-Brain

“RankBrain הוא אחד ממאות האותות שנכנסים לאלגוריתם הקובע אילו תוצאות מופיעות בעמוד החיפוש של גוגל והיכן הן ממוקמות,” אמר קוראדו. “בכמה חודשים שהוא היה בשימוש, RankBrain הפך לאות השלישית בחשיבותה התורמת לתוצאות חיפוש.”

RankBrain הוא מערכת הבינה המלאכותית של גוגל העוזרת לגוגל לעבד תוצאות חיפוש כדי לספק תוצאות יותר רלוונטיות עבור המשתמשים. הוא עובד על ידי ניחוש לאילו מילים אולי תהיה את אותה המשמעות כדי שהוא יוכל לסנן את התוצאות בהתאם.

גורמי דירוג חיוביים נוספים

גוגל אישרה את גורמי הדירוג הבאים. למרות שהם לא השלושה הראשונים אנחנו בהחלט מאמינים שיש להם השפעה גדולה על הדירוגים שלכם וצריך לשקול אותם כאשר אתם עושים אופטימיזציה לאתרים שלכם:

מהירות טעינת העמוד

לפני כמה שנים, באפריל 2010, גוגל אישרה שמהירות טעינת האתר היתה אחד מגורמי דירוגי החיפוש שלהם; כמה מהר אתר מגיב ל-web requests .

Page Speed

מידע זה אינו רק שימושי כדי לעזור לאתר שלכם להיות בדירוג טוב יותר אלא גם עבור החוויה של משתמשים אחרים. האם אי פעם הייתם מתוסכלים בגלל הזמן שלוקח לאתר או לעמוד להיטען? דמיינו שהאתר שלכם נטען לאט עבור משתמשים שמגיעים אליו בפעם הראשונה וכמה זה יכול לגרום להם לא לבצע רכישה או לברר בקשר לעסק שלכם.

אתר מאובטח

באוגוסט 2014 גוגל אישרה שהיא מתחילה להשתמש ב-HTTPS כגורם לקידום. מאז האינטרנט מלא באתרי https://. אף אחד לא באמת יודע כמה זה חשוב כגורם לקידום, אך גוגל הצהירו לפני כשנתיים שהם ראו תוצאות חיוביות לאחר בדיקה.

SSL

אתר מאובטח הוא גם סימן עבור המשתמשים שהם יכולים לסמוך עליכם. יש יותר סיכוי שהם יבצעו רכישה דרך האתר שלכם אם יש לכם אתר מאובטח מאשר אם יש לכם אתר לא מאובטח.

גורמי דירוג שליליים

כמו שהיא מוכיחה שחלק מהנסיונות שלנו חיוביים ועוזרים לדירוג גבוה של אתרים בגוגל, ענקית מנועי החיפוש גם הצליחה לאשר גורמים אחרים שעלולים להיות בעלי השפעה שלילית על המיקומים שלכם בתוצאות:

עונש ידני

עונשים ידניים הם הדרך של גוגל להסיר או להוריד את הדירוג של האתר שלכם או של עמודים ספציפיים. מי שחטף עונש ידני מגוגל מקבל הודעה ב- Search Console אם הוא מותקן אצלו.

עונשים אלה לא קשורים לתוספים לאלגוריתם כמו פינגווין או פנדה, זו בעצם גוגל שידנית שופטת ומענישה את האתרים עצמם. זו בדרך כלל תוצאה של התנהגות כמו ניסיון לשלוט בעמודי התוצאות של מנוע החיפוש של גוגל.

בספטמבר Search Engine Watch פרסמו רשימה של 12 עסקים מוכרים שקיבלו עונש ידני מגוגל במשך השנים. כאשר הוושינגטון פוסט, וורדפרס וה-BBC מקבלים עונשים מגוגל, אף אחד לא בטוח!

עונש פינגווין

גוגל הציגה את עדכון האלגוריתם פינגווין לראשונה באפריל, 2012 כדי להפחית את ההשפעה של קישורים נכנסים באיכות נמוכה. התוצאה היתה שכמה אתרים ועמודי בית הורדו בדירוג בעמוד התוצאות של גוגל ואת חלק מהם העיפו לגמרי.

penguin

במשך כארבע וחצי השנים בהן הוא קיים, אתרים יכלו לשחזר את הדירוג שלהם בפינגווין רק אחרי שגם ניקו את פרופיל הקישור הנכנס שלהם וגם חיכו שגוגל ירענן ידנית את התוצאות שלהן. נכון ל-23 בספטמבר, 2016 פינגווין עכשיו עובד בזמן אמיתי, כלומר, אפשר לקבל עונש ולחזור תוך כמה ימים.

נשאלת השאלה אם אתרים בעצם מחלימים לגמרי מעונש פינגווין, כי אם לא אז בהחלט כדאי להימנע מכל פעילות בעייתית שיכולה לסכן אתכם – אף אחד לא רוצה שהאתר שלו או שהעסק שלו ייזרק מגוגל.

עונש פנדה

עדכון הפנדה של גוגל הושק בפברואר, 2011 במטרה למצוא אתרים עם תוכן באיכות נמוכה או עם תוכן דל. זו היתה ההתחלה של שינוי גדול בו גוגל סיפקה תוצאות באיכות גבוהה ולא פשוט את התוצאות עם מספר הקישורים הגבוה ביותר.

Panda

מעט לאחר שהאלגוריתם הושק, גוגל קיבלה הרבה שאלות לפורום התמיכה שלה, ויכול להיות שזה גרם לכך שהם פרסמו מדריך בן 23 נקודות בנושא בניית אתרים באיכות גבוהה.

איכות התוכן ואורך התוכן עבור אתרים שנמצאים במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל עבור מילות מפתח פופולאריות עלה באופן ניכר במשך כמה השנים שלאחר השקת הפנדה המקורי.

קניית או מכירת קישורים

גוגל רושם “קנייה או מכירה של אתרים שעברו את PageRank. זה כולל החלפת כסף עבור קישורים, או פוסטים שכוללים קישורים; החלפת טובין או שירותים עבור קישורים; או שליחת מוצר “חינם” למישהו בתמורה לכך שהם יכתבו עליו ויכללו קישור” בעמוד ה- Link Schemes שלו.

בהחלט שמעתי על יותר ויותר אתרים שקיבלו הודעות מגוגל אודות קישורים לא טבעיים בתוך התוכן שלהם. הנה דוגמא של הודעה שחלק מהוובמסטרים קיבלו בחשבונות ה- Search Console שלהם:

קישורים הדדיים

גוגל הודיעה כי יש להימנע מ”החלפת קישורים מופרזת (“תקשר אליי ואני אקשר אליך”) או עמודי פרטנרים שמיועדים אך ורק עבור הקישורים”.

אתם לוקחים סיכון גדול אם יש לכם ‘עמוד קישורים’ באתר שלכם בימינו: משהו שהיה מקובל לפני יותר מחמש שנים הוא החלפת קישורים בין אתרים.

שיווק מאמרים

בעמוד ה- Google Link Schemes כתוב גם: “שיווק מאמרים בקנה מידה גדול או קמפיינים של פוסטים אורחים עם קישורי טקסט עוגן המלאים במילות מפתח.”

בתחילת 2014, ראש צוות ה- web spam של גוגל באותו הזמן, מאט קטס, פרסם בלוג באתר שלו בו הוא הודיע על ירידה בתועלת של פוסטים אורחים. בתוך המאמר קטס הסביר כיצד פוסטים אורחים הפכו מדבר מכובד לספאם רק בגלל הכוונה להעלות את הדירוגים של אתרים בגוגל.

הודעות לעיתונות

הודעות לעיתונות לא אסורות באופן מחולט, אך גוגל הצהירה שכדאי להימנע מקישורי טקסט עוגן מקודמים בתוכם.

פרסום הודעה לעיתונות עם קישורי טקסט עוגן מקודמים פשוט מזמין את גוגל לעלות עליכם.

Directories ו- bookmarks

ענקית מנועי החיפוש לא אוהבת ‘קישורי אתרי directory ו- bookmarks באיכות נמוכה’.

אך שיטות בניית קישורים אלו עדיין פופולאריות, אולי כי שיטות אלה זולות והיו עובדות פעם. אני לא הייתי מייעץ בכלל להשתמש בשיטה הזאת לאחר שנת 2016.

ווידג’טים

כדאי גם להימנע מקישורי טקסט עוגן קודמים בווידג’ט אם אתם רוצים להימנע מהטרדות של גוגל.

קישורי footer

גוגל גם לא מגיב כל כך טוב ל”קישורים רבים ב- footer או בטמפלטים של אתרים שונים”.

Interstitials או מודעות מפריעות

נכון ל-10 בינואר, 2017, גוגל התחילה להוריד דירוג של עמודים שמראים interstitials מפריעים ומודעות מפריעות במכשירים ניידים. התיאוריה היא שהם מספקים חוויה גרועה יותר עבור המשתמשים.

למרות שהם התחילו עם זה רק בניידים, ניתן לצפות שזה ישפיע לרעה גם על אתרים במחשב בהמשך השנה.

תלונות DMCA

DMCA

מאז אוגוסט 2012 גוגל הורידה אתרים בדירוג תוצאות החיפוש שלה עליהם היא קיבלה התראות להסרה בגלל הפרת זכויות יוצרים. ההודעה הרשמית שלהם אז היתה ש”אתרים עם מספר רב של התראות הסרה עלולים להופיע נמוך יותר בתוצאות שלנו” אך גוגל עכשיו מסירה עמודים לגמרי, אך היא עדיין שולחת את ההודעה הבאה למשתמש שמריץ את החיפוש:

תוכן משוכפל

גוגל טוענת כי “במקרים הקיצוניים בהם גוגל מבחינה בתוכן משוכפל המופיע כדי להשפיע על הדירוגים ולרמות את המשתמשים שלנו, נעשה את השינויים המתאימים באינדקסים ובדירוגים של האתרים המעורבים.” עקרונית, האתר שלכם לא יופיע בתוצאות אם הם מאמינים ששכפלתם תוכן בכוונה כדי להשפיע על הדירוג.

גוגל מספקת הרבה מסמכים שימושיים המכילים עצות ותמיכה כדי לתת לכם מושג כיצד להביא טראפיק אורגני לאתר שלכם וגם לעזור לכם להימנע מבחירות גרועות כאשר אתם מנסים להגיע לדירוגים גבוהים במנוע החיפוש שלהם.

בעמודי ה- Webmaster Support יש גם הרבה עצות שימושיות וקישור לפורום התמיכה הפופולארי של גוגל בו וובמסטרים יכולים להציע עצות ולעזור לחבריהם.

אם אתם צריכים עזרה עם המידע שלכם הרגישו חופשי ליצור קשר!

שי בנקהלטר
מייסד ומנכ”ל אימוג’ו. עוסק בנושאי ייעוץ ו- SEO ובעיקר במחקר טכנולוגיות ואסטרטגיות קידום שונות. חי את השיווק באינטרנט ומתעניין מאוד בחקר טכנולוגיות הקיימות בעולם.