עבור מעצבי ובוני אתרים, נגישות ברשת היא תהליך שגורם לאתר להיות זמין וקריא לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות.

הפיכת אתר או אפליקציית ווב לנגישה עבור כולם מעלה את כמות הגולשים (והלקוחות!) הפוטנציאלים שהאתר או האפליקציה יכולה למשוך אליה. הנגשת אתרים יכולה לגלם ערך כלכלי מוחשי עבור בעל האתר, שלא לדבר על העובדה שבקרוב מאוד החוק בישראל ידרוש זאת.

את המאמר שאתם קוראים נקדיש לפירוט על שלוש סיבות מרכזיות מדוע גם האתר שלכם צריך להיות מונגש לבעלי מוגבלויות:

    1. הנגשת אתרים מעלה את בסיס הלקוחות הפוטנציאלים שלכם

      מנהלים ומשווקים משתמשים בביטוי "פלח שוק" (באנגלית TAM – Total Addressable Market) כדי לתאר את ההזדמנות העסקית שרלוונטית עבור פעולה, מוצר או שירות. בכלליות, ככל שפלח השוק הרלוונטי גדול יותר, כך מדובר בהזדמנות רווחית יותר. כדי לפשט, אם יותר אנשים מתעניינים במוצר, אפשר למכור את אותו מוצר יותר פעמים. זו באמת צורה פשטנית מאוד כדי לתאר את המונח, ואיך TAM עוזר לקבלנגישות אתרים - לא כל כך נעים לראות גן סגור... החלטות עסקיות, אבל זה מסביר את אחת הסיבות הכי פרגמטיות להנגשת האתר. אם יותר אנשים (בעלי המוגבלויות במקרה הזו) יכולים להגיע לאתר ולהשתמש בו, לאותו אתר יש הזדמנות עסקית משמעותית יותר, וסיכויי הצלחה גבוהים יותר.

      בנוסף, הטכניקות שהופכות אתר או אפליקציה לנגיש לבעלי מוגבלויות יכולות למשוך גם משתמשים מקבוצות אחרות. לפי מחקרים, אתר נגיש עוזר גם למשתמשי סלולר, משתמשים בגיל השלישי, משתמשים עם חיבורי אינטרנט איטיים ועוד.הבונוס האחרון, ואולי החשוב ביותר, הוא שקל יותר לקדם אורגנית (SEO) אתר נגיש!

    2. הנגשת האתר יכולה להיות שווה לכם הרבה כסף!

      הסיבה הכי ברורה לכך שאתר מונגש יכול להיות שווה הרבה כסף לבעל האתר היא הגדלת פלח השוק הרלוונטי, כמו שתיארנו בסיבה הקודמת. כמו שנכתב כבר, יותר גולשים, לקוחות, סטודנטים, קוראים וכו' שווה יותר מכירות, יותר שירותים מסופקים, יותר הרשמות, יותר מודעות נצפות ויותר תוכן נצרך. בנוסף, קיימים גם שני קייס סטאדיס מעמיקים שבוצעו בעשור האחרון שמראים קשר בין נגישות ברשת לבין שורת הרווח בדו"ח השנתי של העסק. אנחנו מצרפים את התקציר שלהם: ב-2009 חברה יפנית בשם Mitsukoshi שפועלת מאז 1673 הראתה גידול של 45% במכירות אונליין בשנה שלאחר הנגשת האתר. חדי העין בוודאי ישימו לב שהגידול מגיע עם פריחת עולם ה e-commerce בשנים אלה, אבל הצמיחה במכירות חדה מדי בכדי שזו תהיה הסיבה היחידה. בכל אופן, החברה עצמה משייכת חלק משמעותי מאותה צמיחה להנגשת האתר.

      ב-2004 Tesco בריטניה דווחה על צמיחה של 13,000,000 פאונד במכירות אחרי שהנגישה את האתר שלה ושירותים נוספים. נראה כי בתעשיות מסויימות, הנגשת האתר היא יתרון תחרותי חשוב שמוביל במקרים רבים להגדלת כמות האינטראקציות של הלקוחות עם המותג ועם אתר החברה, שמובילה כמובן להגדלת המחזור והרווח.

      הנגשת אתרים יכולה גם לחסוך עלויות. חלק מהחברות שנבדקו מדווחות כי עלויות התפעול של האתר ירדו, וכן כמובן נמנעו עלויות משפטיות וקנסות במדינות בהן הנגשת האתרים היא חובה על פי חוק (בדומה לישראל, החל מסוף חודש אוקטובר 2016).

      </li>
  1. החובה החוקית והמוסרית להנגיש את האתר

    אם שתי הסיבות לעיל להנגיש את האתר או את האפליקציה לאנשים עם מוגבלויות לא שכנעה אתכם, מה עם העבודה שבישראל, כמו בחלק משמעותי משאר המדינות בעולם, הנגשת אתר של עסק נדרשת על פי חוק?כמו שנאמר באחד הדיונים בנושא החובה להנגיש אתרים "עבור בעלי המוגבלויות, אתר לא נגיש מקשה עליהם מאוד ועוד יותר מחזק את התחושה של תלותיות באחרים", "עם מעט מחשבה ותכנון אתר נכון, עסקים וארגונים יכולים להשפיע בצורה משמעותית על חייהם היום-יומיים של אנשים בעלי מוגבלות שכמו כולם, רוצים להנות מיתרונות הטכנולוגיה".

    היות ואין לנו עדיין דוגמאות לעסקים או חברות ישראליות שניזוקו כתוצאה מאי קיום החוק (שנכנס לתוקף כאמור רק בסוף חודש אוקטובר 2016), הבאנו דוגמא של חברה מחו"ל.גם האו"ם תומך בהנגשת אתרים

    ב-2008 חברת Target שמפעילה חנויות קמעונאיות פיזיות ומקוונות נדרשה לשלם פיצויים בסך 6,000,000 דולר כפשרה עם ארגון הגג של העוורים בארה"ב שתבע את החברה על כך שלא הוסיפו תיאורים לתמונות המוצרים באתר שלה (Alt Texts), לא אפשרו רכישה ללא עכבר, לא אפשרו קריאת המפות של הסניפים בצורה נגישה, ולא זיהו בצורה טכנית כותרות ויכולת ניווט בתוך אתר הסחר שלה. כל הדרישות הללו, אגב, מופיעות גם בחוק הישראלי.

    נסיים עם האו"ם, שהכריז לאחרונה שהיכולת לגלוש ברשת האינטרנט היא זכות אנושית בסיסית, כך שגם מבחינה מוסרית נראה שהקונצזוס הוא שיש להנגיש את האתר.

להבין את המגבלות של המשתמשים שלך

הנגשת אתר או אפליקציה היא, למען הכנות, לא כל כך מסובכת מבחינה טכנית. היא רק כוללת כמות משמעותית של עבודה, כדי לוודא שאכן כל התכנים מונגשים. זה המקום להדגיש שהנגשת האתר היא שונה מהפיכת אתר לאיכותי מבחינת מנועי חיפוש או התאמת האתר למובייל (רספונסיביות).

תהליך הנגשת האתר מתחיל בהבנת המגבלות של אותם בעלי מוגבלות. זה עוזר כשמחלקים את המוגבלויות לקטגוריות שונות:

  • קושי מוטורי – הגולשים בעלי מוגבלות זו עלולים להתקל בקשיים בשימוש במכשירי הצבעה כגון עכבר, או שייקח לו יותר זמן לבצע פעולות שמשתמש ללא מוגבלות יוכל לבצע בזמן קצר בהרבה.
  • קשיי ראייה – משתמשים עם מגבלות ראייה עלולים להיות עיוורים, ראייה לקויה בטווחים מסוימים או עיוורון צבעים כך שתמונות ללא תיאור או עם ניגודיות נמוכה יכולה ליצור קשיים.
  • קשיי שמיעה – חרשים או כבדי שמיעה עלולים להתקל בבעיות באינטראקציה עם וידאו או אודיו, אלא אם כן יש כתוביות או תמליל שמלווים אותם.
  • קשיים קוגניטיביים – משתמשים עם קשיים קוגניטיביים עלולים להתקשות עם זיכרון של תכנים שקראו באתר לפני זמן קצר, או שדעתם עלולה להיות מוסחת בקלות. אפשרות נוספות היא שיש להם לקות למידה שמשפיעה על הצורה שבה הם קוראים ומבינים טקסט.
  • התקפים – גולשים מסוימים עלולים להיות בסכנה להתקפים פוטו-אפילפטיים, כך שהבזקים, אורות מרצדים או הבהובים יהווה עבורם סכנה.

ה-W3C עובד כרגע על טיוטה למסמך המלצות מקיף בנושא הפיכת אתר או אפליקציה לנגישים. המסמך שכותרתו היאTechniques and Failures for Web Content Accessibility Guidelines בהחלט יכול להוות כלי עזר בתהליך בניית אתר.

הנגשת אתרים – מה עכשיו?

הנגשת אתרים

איך מרגיש בעל מוגבלות באתר נגיש

כפי שראיתם, יש לפחות שלוש סיבות מצוינות להפוך אתרים לנגישים עבור כולם: הגדלת פלח השוק, הגדלת הרווח והפחתת עלויות, ופשוט לעשות את הדבר הנכון מבחינה אתית וחוקית.

כמו שכתוב באתר הנגישות העולמי, "הכוח של רשת האינטרנט היא באוניברסליות שלה" ו-"חובה עלינו לאפשר גישה לכולם ללא הבדלי לקות או מגבלה".

רוצים להנגיש את האתר? דברו איתנו! 🙂

כתבות אחרונות